Pasen 2007



Het waren me de weekjes wel! Druk, druk, druk met voorbereidingen voor Pasen. Halsteren, Huijbergen, katholiek Ossendrecht en PKN Ossendrecht vroegen de nodige tijd.




Afgelopen week werd alles uitgevoerd waar weken voor gerepeteerd is. Witte donderdag, Goede Vrijdag, Paaszaterdag, eerste Paasdag.
Morgen is er nog een regioviering in Ossendrecht waar ik met het dameskoor de dienst opluister.

Vanmorgen mijn tweede optreden als cantor samen met de cantorij in Ossendrecht. Al bijtijds in de kerk aanwezig net als de cantorij en de organist Alex Hommel (een top organist!!). We zijn begonnen met het doornemen van het nodige repertoire. Ik zie dat meer als licht opfrissen en nog de nodige puntjes aanstippen waar op gelet moet worden, en de stem los maken. Structurele veranderingen aanbrengen is niet meer mogelijk.
Het verliep allemaal soepel, alhoewel ik al snel transpireerde als een mager speenvarken.
Toen de dienst begonnen was week de spanning en kwam het enthousiasme boven. Ik ben geloof ik nogal druk in gebaar en expressie maar geniet met volle teugen. Bij het lied ‘komt laat ons zingen’( melodie: u zij de glorie) is het heerlijk om cantorij en gemeente volop en bevlogen te horen zingen.
Voor je het weet is de dienst voorbij en komt de echte ontspanning. Cantorijleden die mij bedanken terwijl ik juist hen zou moeten bedanken voor hun niet aflatende inzet en het volgen van al mijn aanwijzingen.

Zaterdagavond stond ik voor het gemengd koor Huijbergen. Om 21.30 werd de Paaswake gevierd. Pastor Testers was de voorganger. Er was een goed bezetting van het koor en er werd super goed opgelet! TOP!! Dat kun je erg goed merken en werkt erg plezierig. Je kunt noten rekken of juist korten zonder dat ‘de kerk’ dat merkt. Het koor blijft keurig bijeen. Het nieuwe lied tijdens de collecte was simpel en driestemmig maar klonk als een klok. Na afloop nog samen met organist, pastor, lector en Adrie koffie gedronken. Ook Lisette van mechelen, de organist, heeft haar best weer gedaan, het klonk feestelijk en er werd goede steun aan koor en kerk geboden.

Vrijdag was ik voor het eerst in Halsteren. Begeleiding en directie van het dameskoor daar. Voor de dienst in ons repetitielokaal even twee of drie puntjes doorgenomen en ik kon merken dat het ‘goed zat’. Ik had ze gevraagd met gevoel te zingen, met gevoel voor de tijd, de goede vrijdag.
Dat deden ze met veel overgave. Niets werd afgeraffeld, acclamatie bij de voorbede was mooi, psalm 103 klonk ingehouden, vragend. Het ‘O hoofd vol bloed en wonden’ tijdens het lijdensverhaal was het lijden in te horen. Ook zij zijn zeer gericht op mij als dirigent/organist en volgen iedere aanwijzing. Ik ben erg te spreken of het dameskoor!

Witte donderdag was de start van de Goede Week. Dit was dit jaar een regioviering in Huijbergen. Helaas viel de drukte wat tegen, maar het koor was ook nu goed vertegenwoordigd.
Ik had gekozen voor een feestelijke mis van Vermulst. Speels, bewegelijk, afwisselend.
Afgesloten met het lied: toen Jezus in zijn uur gekomen was, waarna de laatste lezing volgde en een ieder in stilte de kerk verliet of nog even ter aanbidding bleef.


Zo, Pasen 2007 zit er op! Ik kijk er met veel plezier en genoegen op terug en hoop dit werk nog lang, heel lang te kunnen blijven doen.


fijne Pasen allemaal!!


Theo

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''