Paasperikelen


Paasperikelen,

laat ik het zo maar noemen. Het is ieder jaar even, heel even de adem in houden of alles wel goed zal komen. Vooral nu ik vier koren mag leiden is het soms een hele kluif. Het begint al met overleggen met de voorgangers, daarna het instuderen met als finale: het uitvoeren.

Gisteravond repetitie gehad met de cantorij, een heerlijke repetitie waar we alles hebben doorgenomen. Dit gaf een geruststellend gevoel. Vandaag voor de organist alles klaar maken en vanavond even bezorgen, dan kan hij ook op zijn gemak alles eens bekijken. Ik voorzie daar geen problemen. Met dominee van der Zee bijtijds alles goed en duidelijk afgesproken en ons beider ‘’wensen’’ kunnen verwerken tot een mooie, evenwichtige dienst. Dat doet goed!

Vanavond sta ik voor het gemengd koor Huijbergen. Afgelopen week is eindelijk daar de orde van dienst vast komen staan en kan het afwerken en op zijn plaats zetten van alle liederen beginnen. Nog tijd genoeg. Er is een pittig lied: zolang wij adem halen. Ik heb er een driestemmige uitvoering van waarbij de alten een stevig mopje te zingen krijgen, kruizen en mollen wisselen elkaar af, en worden om de maat weer hersteld. Gelukkig hebben zij veel inzet en komen ze een half uur eerder naar de repetitie om het door te nemen. heel goed!!

Vrijdagmiddag is het dameskoor in Ossendrecht weer aan de beurt, zij zingen de paaswake in Ossendrecht. Ook voor hen is het aan poten geblazen. Het is erg lang geleden dat het dameskoor dergelijke dienst heeft verzorgd. Maar de inzet is weer helemaal terug en we redden het prima!

Volgende week dinsdagmiddag doe ik de voorbereiding met het dameskoor in Halsteren. Zij zijn gevraagd voor de goede vrijdagviering en er zijn enkele nieuwe liederen waar aan gewerkt moet worden. Ook hier wordt altijd serieus gewerkt en het babbelen uitgesteld tot de pauze. Ook dit wordt een mooie viering, geen problemen.

Dus, zo terugkijkend op dit stukje hoef ik mij geen zorgen te maken. Ik ben dan ook erg tevreden over de getoonde inzet, al zou soms het repetitie bezoek beter kunnen. Koorzang is SAMEN zingen, niets vervelender als je buurman of buurvrouw niet is komen repeteren en toch bij de uitvoering ''haar best'' staat te doen. Dat kan veel onrust veroorzaken!! Niet alleen bij de zangers maar ook bij de cantor / dirigent!

Maar, geen zorgen ,alles komt goed, we gaan er voor!!!!

Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Vertaling ''the long day closes''

Verse wafels uit schudfles