Zomaar een boekje uit de kast.


Een feestelijk menu.

Ik was gisteren op zoek naar een boekje met recepten voor ‘hartige cake’ en kon het tussen de vele boeken niet vinden, zo’n rottig klein boekje!
Intussen gleden vele boeken door mijn handen en eentje viel mijn oog op. Op de voorzijde een rijtje ordners, een boodschappennetje met prei, koffiemelk, een appel en een citroen, gedrapeerd op een bureaustoel voor een grote, voor deze tijd erg ouderwetse typemachine. Titel van dit juweeltje: kookboek voor de werkende vrouw. Toch eens even doorbladeren.
Dit werkje moest de werkende vrouw voorzien van vernieuwde keukenideeën, en haar na het werk in een handomdraai een voedzame maaltijd laten bereiden.
Ik ga eens even met het boekje op de bank zitten en sta open voor inspirerende ideeën, maar helaas dat zit er niet echt in.
Menu 2 bijvoorbeeld: meloen vooraf, hoofdgerecht een visflapje met komkommersalade, na een Russische koffie.

Met afbeeldingen zijn ze ook niet scheutig, het hele boekwerkje is voorzien van 4 afbeeldingen. En eerlijk gezegd hadden ze die stilleventjes beter niet kunnen afdrukken. Het tijdperk van de gelikte voedselfotografie stond toen nog in de kinderschoenen! Het ziet er allemaal er dood en lang geleden bereidt uit.
Toch eens kijken wanneer dat de eerste( en nooit meer veranderde) uitgave van dit meesterwerkje is? 1977! Ik ben in het bezit van de vijfde druk( 1983). Dus vele vrouwen moeten op Moederdag of met verjaardag dit boekje, in een kleurig papiertje verpakt, hebben gekregen en een blij gezicht hebben getrokken.
Ja, ik hoor jullie denken: jij hebt het ook gekocht! Klopt en wel in 2003 op de rommelmarkt in Huijbergen. Vast voor een fractie van de prijs in 1983.
Nog even op internet gekeken en verdikkie, de werkende vrouw wordt via marktplaats nog steeds verleidt tot het bereiden van deze smakelijke, voedzame en feestelijke maaltijden! Voor de prijs van € 0,50.
O ja, ik heb mijn Franse hartige cake boekje gevonden hoor, stond ernaast !

Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''