Pinksteren met Kleine Cantorij

Pinksteren met de Kleine Cantorij.

Een mand geleden werd er gevraagd wie er met Pinksteren zou zijn i.v.m.. het aanwezig zijn van de cantorij op Pinksteren. Vele leden hadden die dagen iets anders gepland en konden er niet zijn. Toen ik die avond naar huis reed schoot mij ineens een idee te binnen: een kleine bezetting?! Eerst gepolst hoe de dominee erover dacht en vervolgens de cantorij benaderd met de vraag wie er wel, kon zijn en of ze bereidt waren om in kleine formatie te zingen. Ook zij gaven hun fiat en kon ik mensen benaderen. Het is niet, nee het is absoluut niet de bedoeling om er een eliteclubje van te maken maar er moet een goed evenwicht zijn tussen de stemmen. En het is mijn opzet om die kleine Cantorij steeds in een andere samenstelling te laten zingen. Ook de iets minder sterke stemmen kunnen zo aan bod komen. De verhouding was deze keer 4,3,3,2. Het mooiste lijkt mij om de verhouding, 3,3,2,2 te hanteren.

Het leek mij ook beter om in zo’n kleine bezetting niet op het liturgisch centrum te gaan staan maar op het oksaal/ balkon bij het orgel.

Zo gezegd, zo gedaan al ontstond er wel snel gemopper over krap staan en warm. Iets wat ik wel mee vind vallen. Het is maar een uur en iedereen kon zitten. De sopranen en tenoren aan de ene kant van het orgel en de alten en bassen samen met mij aan de andere kant.



We troffen deze keer Rein Ros aan achter het orgel, een begenadigd organist en begeleider, niets dan complimenten voor zijn spel. Hij wist een goede balans te kunnen maken tussen cantorij en orgel. De gemeentezang werd juist weer flink ondersteund.

Voor de dienst even ingezongen en daarna nog een kopje koffie met: bloemen! Die waren voor mijn aankomende 50ste verjaardag.
De dienst verliep voorspoedig en de kleine cantorij wist zich goed te weren. Na afloop van de dienst kreeg ik erg veel complimenten, mensen hadden het erg plezierig gevonden en vooral ook verrassend.

Voor herhaling vatbaar. We moeten er voor waken dat er meer dan 12 mensen meedoen, en ik wil ook zelf de samenstelling bepalen.
Ik kan met een gerust hart zeggen: experiment geslaagd!

Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''