Een eitje koken.

Een eitje!
Als het op koken aankomt ga ik zelfs ingewikkelde recepten niet uit de weg, maar als het op eieren koken aankomt……

Er zijn van die dagen dat ik vreselijk veel zin heb om de dag te beginnen met een zacht gekookt eitje(wit gestold, dooier romig zacht) en twee stukjes verse toast. Die toast is geen probleem, daar hebben we een nieuw model broodrooster voor waar maar heel zelden een boterham te donker wordt maar eieren koken, nee, dat lukt niet zo makkelijk. Vaak ben ik dan weer met andere dingen bezig of hoor ik de kookwekker niet. Dus worden het HARD gekookte eieren.

Zelfs met de kookwekker in zijn zak, oortjes gepitst en de keuken niet verlatend weet ik de verse eitjes de consistentie van een kalkei te maken. Dan een elektrische eierkoker voor mijn verjaardag gevraagd, dat zou een oplossing zijn! Nou heeft dat ding het probleem dat er 6 eieren in kunnen en het beste werkt met 6 eieren. Ook geen oplossing.
Tot ik enkele maanden geleden inkopen ging doen en er in de winkel een grote bak stond met EGGTIMERS. Een vernuftig plexiglas ei met een warmtegevoelig rood vlak midden in het ei. Daarop staan de vele mogelijkheden, van snotzacht tot betonhard. Je legt de timer gelijk tijdig met de eieren in het koude water en zodra de gewenste hardheid is bereikt giet je het kokende water af en laat je de eieren schrikken met een koude plons water.

Het voordeel van dit hebbedingetje is dat je kunt zien hoever het staat. Vanmorgen dus twee heerlijk zachte eitjes met toast en verse koffie! De zondag kan beginnen!!

Theo

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''