Judaspenning

castor_phpMj8Jgy

Uit mijn kindertijd, lang,lang geleden, kan ik mij de grote achtertuin van mijn grootouders nog herinneren. Veel bloemen, enkele bomen en veel eenjarige planten. Afrikaantjes, lobelia, salvia, petunia(pispotten dus) en violen. Ergens daar tussen stond een onbenullig plantje dat zich in de loop van het voorjaar en zomer ontwikkelde tot een hele grote plant. Einde van de zomer was de plant uitgebloeid en ontstonden er ronde schijfjes, lelijk bruinig.

040417judaspenning2

Als ze goed gedroogd waren werden ze geplukt en wreef mijn grootmoeder met duim en wijsvinger over de gedroogde ‘blaadjes’ en dan vielen er 5-6 zaadjes uit en bleef er een vliesdun zilverkleurig rondje over. Die werden dan al na gelang ze groot waren in een vaas gezet. Judaspenning. De blaadjes hebben een parelachtig, zilveren kleur en stonden tot ver in het nieuwe jaar op het dressoir. Kurkdroog, stoffig en verkleurd door de rook van mijn grootvaders Agio’s belandde ze in april in de vuilnisbak.

vuilnisbak

Laatst ging ik naar Ossendrecht en stond er naast de weg, half over de stoep een hele rij judaspenningen. Maar even gestopt om twee takjes af te plukken voor de zaadjes. Die hangen nu in een zakje aan de binnenkant van de bijkeukendeur om in 2011 uitgezaaid te worden.

Theo_adriezwaai

16aa

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''