Asperges

Keukengerei.

Al zeker 18 jaar verzamel ik kookboeken. Dat omvat veel, boeken, pockets, reclameboekjes, lesboeken voor het grote werk, ideetjes voor de thuiskokers.

Toen ik ‘’thuis’’ kwam kook ik iedere dag en met veel plezier. Soms vier gangen maar ook lekkere boerenkoolstamp met rookworst.

Jullie zullen begrijpen dat ook de keukenuitrusting niet meer onder het standaard assortiment valt.

Begonnen met BK-pannenset en geleidelijk wat meer aangeschaft. Een gietijzeren wok, een prachtige vispan, zo eentje die op twee gaspitten staat, en natuurlijk de beroemde aspergepan.

Zo’n 16 cm doorsnede en een metalen rekje erin zodat je de asperges makkelijk uit de hoge pan kunt lichten.

Mijn eerste aspergepan was van staal met een rekje dat gegalvaniseerd was. Na twee jaar begon het rekje te roesten, eerst een heel klein plekje dat makkelijk was weg te schuren maar het jaar erop sloeg de roestvorming flink toe. De pan vertoonde geen enkel teken van oxydatie, dus dacht ik, kom ik koop een nieuw rekje. Daar kwam ik van een koude kermis thuis! Een nieuw rekje was net zo duur als de hele pan! Op de terugweg kwam ik langs de Kringloper in de stad. Natuurlijk moest ik even binnenkijken! Het moest zo zijn!! Daar stond een mooi aspergepan met glazen deksel en splinternieuw rekje………………………..VOOR € 2,95!!!!!!!!!!!!!!! Ja u leest het goed, € 2,95 inclusief BTW.

asperges

Het voordeel van dit hoge pannetje is dat je het voor 1/3 vult met water en zo de onderste delen kookt terwijl je de delicate toppen stoomt. En vooral rustig laten koken, dan vuur uitdraaien en een half uurtje laten staan. Alle delen worden zo extra lekker!

607008

Al jaren ga ik bij Hugo Bogers om mijn asperges te kopen. Ze hebben 4, 5, 6 verschillende diktes, variĆ«rend van € 2,00 tot € 7,00(??). straks ook aardbeien en lamsoor en zeekraal. Ik vind dat heerlijk en verzin gerechten met deze mooie en super verse groentes.

Yh1lGi9n3nnbcg0ZALZr1Q==

Van een mevrouw krijg ik bijna wekelijks verse eieren. Ja verse eieren. Alles dat vrijdagochtend gelegd wordt krijg ik van haar. Soms ook 9 of 8, als er kippen zijn die nog niet gelegd hebben.

eitje eitje

Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''