Kiekje

De vakantieperiode is in aantocht. Mensen worden al kriebelig of ze wel naar hun favoriete vakantiehuisje kunnen, of de graspol gereserveerd kan worden waar men al jaren aan een stuk de tent uit de zak haalt.  Kunnen de aardappelen meegenomen worden, het vriendje van dochterlief en of de 1,5 meter ook geldig is in de slaapzak. Vragen, onzekerheden  en vakantiestress hoopt zich op maar is luchtiger dan de Corona.

Het deed mij aan een drukke periode in mijn winkel denken. Niet dat ik zwembroeken, windschermen of opblaasballen verkocht. Maar wel iets dat we nu nauwelijks nog kennen: fotorolletjes.
Half juni begon het druk te worden met mensen die hun vakantiespullen in orde gingen maken. Als alles gepakt was, kwam moeder met een 'fototoestel' uit het jaar 0. Een rolletje graag?! Hoeveel opnamen had u gedacht? ja, je moest een keuze maken 'hoeveel opnames je wilde: 12, 24, of 36. Een gedeelte van de lezers haakt nu af, wat een gezeur over hoeveelheid! De gemiddelde jongere maakt 100 foto's op een avondje uit, zonder van kleur te verschieten. Nee, je moest een keuze maken en er zat ook niet meer in. 12 voor een paar dagen Valkenburg, 24 voor twee, drie weken Spanje, en 36 voor een reis naar Indonesiƫ of Australiƫ. Wij werden ook geacht de film in de camera te doen en het apparaat schietklaar mee te geven. De vakantie zat vol

Kodakmomentjes maar men moest zuinig zijn met de keren dat er afgedrukt werd, er was maar een beperkte voorraad. Er werd niet over gedacht om zo maar een rolletje extra aan te schaffen. Ben je gek?! weet je wat dat kost?! er moeten ook nog afdrukjes van gemaakt worden. Na een heerlijke vakantie kwamen de gebruinde klanten weer in de zaak en moesten we het filmrolletje er weer uithalen en opsturen naar de ontwikkelcentrale. Die bezorgde ''s nachts, een dag later de resultaten terug. Benieuwd kwamen de klanten om hun foto's op te halen. Verrassend, verfrissend, humorvol en beschamend wisselde elkaar in rap tempo af.

We hadden geleerd dat je wel de foto's liet zien, ter controle dat er geen fouten waren gemaakt op de ontwikkelcentrale, maar lieten foto's niet kijken.

Mensen die in de winkel de resultaten hadden gezien en toch maar liever niet aan de vakantieliefde werd herinnerd, hadden plots geen geld en zouden later nog terugkomen, maar die zag  je niet meer terug.
Over rolletjes, afdrukken, ontwikkelen of denken aan de hoeveelheid foto's is allemaal verleden tijd.  Kodak, Agfa of  Fuji. Wat?? Nooit van gehoord.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Vertaling ''the long day closes''

Verse wafels uit schudfles

smikkelen en smullen hatsekidee