Vakantie


Het is zover, de scholen zijn allemaal gesloten  Het is vakantie!!! Een toch wel beladen item: vakantie. Heel wat kinderen uit de buurt hier gaan niet met vakantie, dat zit er niet in. Zij doen  het met de georganiseerde spellen van TOS en spelletjes voetbal in het speeltuintje op de hoek. 
Ik kom ook niet uit een gezin dat elop de eerste de beste vakantiedag de koffers pakte en 6 weken hun heil zocht in Frankrijk of  Spanje. Nee, mijn vader was er eentje van de oude stempel en Hollandse pot. Hij was niet te porren voor een weekje tent in de Ardennen, maar had dlvoorkeur voor dagtripjes en 's avonds weer in eigen bed. Er zijn nog foto's  waar hij met frisse tegenzin diep weggedoken onder een badlaken aan het strand zit. Een dagje strand waar hij niet onderuit heeft gekund.

Een van de uitstapjes was steevast naar tante Corrie en ome Martien en mijn neef Jos en nichtje Jeannine. Zij huurden al vroeg huisjes en caravans en laadden de hele familie inclusief opa en oma in en vertrokken naar een gehuurd stekje. Er werd Hollands gegeten. Allerlei blokken en potten werden van huis meegenomen waaronder de beroemde Susie Wan. Nasi uit blik. Je moest het met een houweel uit het blik hakken en vervolgens opbakken. 
Zo snuffelden wij ook aan de nieuwigheid en verbaasden mijn ouders zich altijd over het hoge bedrag dat neergeteld werd om dit vakantiebungalowtje te huren, (wel fl 1000.00)
Een van die huisjes stond in America ( Horst, Limburg ). Als kind al grote lol om tegen  je vriendjes te zeggen ; ik ga naar Amerika!! Mijn tante bezoeken.
En we gingen niet zomaar een dagje, nee, wel 2! Daar aangekomen werd de auto op de parking gezet en sleepten wij al het meegenomen spul over het park naar de bungalow alwaar we hartelijk werden begroet door de familie. Koffie met koek en daarna naar het tropische zwembad met mijn neef en nichtje. Er werden frietjes gebakken in de meegenomen friteuse en als het tijd werd om te gaan slapen werden de kamertjes verdeeld en volgepakt. Geen plekje bleef leeg.Moe maar voldaan vertrokken we de volgende dag weer bijtijds richting huis, mijn vader sjagerijnig, hij had amper geslapen, wat inhield dat we in een streep terug naar huis reden en er geen tijd was voor een sanitaire stop.
Ik heb dus geen kampeergen. Tegenwoordig zijn vakanties luxe uitstapjes met twee maal daags  een plaatselijke specialiteit. 


Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''