Als je haar maar goed zit


Het  was weer echt nodig. Voor we weer een lock down krijgen en de kappers met  gebonden handen moeten toezien hoe wij allemaal verwilderen. Dames  met vreselijke uitgroei die niet langer kunnen verhullen dat de eigen kleur donkerblond is. Heren die  als verwilderde baardapen hun best moeten doen om de baard een beetje onder de kin te houden. Afgelopen donderdag heb ik de wandelschoenen aangetrokken en ben ik  naar de kapper gelopen   Daar gearriveerd moest ik een afspraak maken, ik mocht om 14.00 terug komen. Zogezegd zo gedaan, ik stond op de afgesproken tijd weer voor de deur en werd door de Turkse kapper onthaalt en kreeg een stoel en een flesje ijskoud water aangeboden. Er waren meerdere klanten in de zaak, waarvan er twee alleen maar een sportbroek droegen. Hun shirt was om het middel gebonden. Verder liep er een oudere man, type uitgezakt, doorgerookt en ADHD-gediagnosticeerd. Hij sprak  vloeiend Rotterdams en had in deze taal ook nog de nodige vloeken ter beschikking. Zijn haar hoefde niet geknipt, dat had moeders met de tondeuse al tot op drie millimeter gekortwiekt. De gespierde spijkers, drie stuks en alledrie uitgelaten, moesten wel een knipbeurt. Een was klaar toen ik in de stoel ging zitten en die had, al zag ik het zonder bril niet scherp, een prachtige coupe. Hij ging mee naar achteren om het resultaat te laten wassen. Intussen was een vriendelijke dame op mij afgekomen en  vroeg of we in het Engels konden converseren. Na mijn bevestigend antwoord  vroeg ze hoe ik het gedacht had  dat het worden moest, kaal met een kuifje, stekeltjes, een pannenkoek of juist getoupeerd?  Ik meldde dat het maar heel gewoon drie maal rechtdoor en dan links af  moest zijn. Dat bracht haar helemaal niet van streek,  ze pakte een schaar en begon, alles knippend. Haar kunstnagels gleden als mesjes aan mijn peinzend oog voorbij. 

De drie kickboxtypjes hipten als jonge vogeltjes door de zaak en hadden de grootste lol. De oudere man trok zijn portefeuille en betaalde het verschuldigde bedrag, en ze verlieten de zaak. Ons in een saaie kapperszaak achterlatend. Mijn gezicht werd onder handen genomen en ik voelde een van haar nagels stevig in mijn wenkbrouwen , schhrrt en dat is één , schrrtt dat was twee.  De föhn werd op koud gezetn, de handen in de gel, en drie minuten later stond ik met getoupeerd haar en een lading Dip it I doe weer buiten. Best tevreden eigenlijk en het was ook wel gezellig die drukte. Volgende keer weer deze kapper.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''