sinterklaas kapoentje 1962


 Ondanks corona tijd is er toch nog tijd gereserveerd voor Sint en Piet, hoe Piet er ook uit zal  zien. Ik neem u even mee terug in de tijd. 1962.  Ik ben 2,5 en zoals het verhaal gaat, als de dood voor de Goed heiligman en heb ik grote pret met zijn in de tijd, lees in die tijd,  steun en toeverlaat zwarte Piet.  Ik ben altijd al een rare geweest ddat heef her al vroeg ingezeten en nooit meer overgegaan( we hebben het nu over 2020.

Ik was nog te klein om de Sint in hoogst eigen persoon uit te nodigen dus was daar een mooie oplossing voorgevonden. Hij reed  de volgende morgen, 6 december  op tafel. Op de foto is te zien dat mijn ouders hun best hadden gedaan deze eerste rit van Sint en Piet gedenkwaardig te maken. Er was zelf een fototoestel gecharterd om de gelegenheid vast te leggen op de  gevoelige plaat.Zo doende  is er een bewijs dat ik een stepje heb gekregen.  Rood met een geel stuurtje en vier gele wieltjes. 


Jaren gaan voorbij en het Sinterklaasfeest  wordt keer op keer gevierd.  Het rijden op tafel , gaat over in een pakjesavond en de pakjesavond maakt plaats voor surpriseavond. Het maken van  surprise zit ons in het bloed en dat betekend dat er oude dozen worden getransformeerd tot auto's, caravan's, flipperkasten, knotten wol tot gebreide poppen en oud hout tot een mii boomhut. Deze traditie hebben we volgehouden tot een jaar voor het overlijden van mijn moeder. Met z'n drieën , ma, A en ik, maakte er een dolle boel van op pakjesavond. Echtgenoot A . was een begenadigd Siterklaasdichter, en geen rijmschema hem te gek. Van het surprise had hij minder kaas gegeten maar dat maakte zijn dichtkunst helemaal goed. Sweet memories  

Toen mijn moeder overleden was moest in het huis opruimen en we hadden besloten het te gaan verhuren. Bij het opruimen van de zolder vond ik veel dingen uit mijn jeugd, maar het leukste stond I een donker hoekje: mijn step! die was meeverhuisd  en meeverhuisd. Buiten wat stof stond deze oldtimer er nog puik bij. Ik kon het niet over mijn hart verkrijgen om hem bij de spullen van de Kringloop te zetten dus werd hij in bergen op zoom gestald.

Toen Belleveu in zicht kwam werd de step ingepakt en getransporteerd naar Rotterdam. Daar staat mijn Sinterklaas cadeautje  58 jaar jong te wezen. En nog in goede staat want we kregen vorig jaar een klein meisje, Rea, op bezoek en die scharrelde even  later vrolijk met de step door het huis  ten teken dat het plastic nog lang niet verduurd was.


Ik zat vanmiddag in de muziekkamer oude foto's te kijken en zie wat daar voor de dag kwam?!De foto uit 1962!!  Zeg maaar eens dat ik niet zuinig ben op mijn spullen

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''