De auto, en alles wat erbij komt.



Het was de week van het autootje, ja deze week stond de auto in de spotlights. Op 1 September konden we een parkeervergunning aanvragen. Charlois gaat over op betaald parkeren op 1 oktober om de parkeeroverlast van de omliggende wijken te verminderen. Het zijn all gauw drie rondjes door de wijk vooraleer je een parkeerplaats kunt vinden. Door betaald parkeren in te voeren is het niet aantrekkelijk meer om je auto in (Oud-) Charlois te parkeren. 

De gemeente heeft huis aan huis een dikke envelop bezorgd met daarin de voorwaarden en regels waar je aan moet voldoen om een parkeervergunning te krijgen. Echtgenoot A heeft deze week voor onszelf en voor de nodige buurtgenoten het formulier ingevuld. Het gaat allemaal digitaal en aan het einde van de digitale aanvraag , volgt een digitaal oké of geen oké . Die hobbel hebben we genomen en als het meezit kunnen we vanaf 1 oktober zonder dubbel te parkeren onze boodschappen op het gemakje uitladen.



1 September moest onze auto ook naar de garage, niet omdat er stukken waren maar de jaarlijkse APK moest worden gedaan. Dacht ik. De garage zei dat bij het vijfde jaar geen APK hoefde worden uitgevoerd. En omdat we weinig rijden een inspectiebeurt voldoende was. Zo gezegd, zo gedaan. Ik op de afgesproken tijd naar garage Rijnwoud de Skoda - dealer, voor de inspectie. Ik bleef erop wachten. Na een uur kwam de man van de werkplaats met zorgelijk gezicht naar de koffiehoek. Als een arts die een slecht nieuwsgesprek in petto had. Ja, er was wat gevonden, iets wat zorgen baarde.... Hij bleef in zijn doktersrol en verklaarde dat als eerste de voorbanden opgevallen waren . PJUUUWW dat viel toch mee, gewoon onderhoud concludeerde ik. Hij noemde een bedrag waar je bij een gemiddelde banden boer 3,5e nieuwe band voor hebt. Ik was eens assertief en meldde hem dat ik het een aanzienlijk bedrag vond voor twee bandjes en dat ik de komende maand eens zou gaan shoppen. Hij incasseerde deze ad remme  boodschap mijnerzijds en na een korte stilte haalde hij zijn troef tevoorschijn. Uw waterpomp lekt............... een stilte volgde om het bij mij te laten indalen . Ik was in de stemming en gooide als tegenspartelende patiënt de knuppel in het hoenderhok door niet geschrokken de dokter carte blanche te geven en de lekke waterpomp per weeromstuit te vervangen en een bedrag van 650 euro over te maken aan Rijnwoud.  Ik had nooit een spoor van lekkage gezien, noch waren er rode of oranje Skoda lampjes die mij informeerden dat ik vloeistof moest bijvullen. De auto is best geavanceerd. Als je een wind laat gaat er een lampje branden dat er smog heerst! Dus verlies van water heeft zeker aandacht. Hij bleef zeggen dat er een lek was gesignaleerd en dat vervanging dringend nodig was. Toen de auto geserviced was en ik ging afrekenen toch maar een afspraak gepland voor vervanging. Maar terug naar huis denderden de banden en de waterpomp door mijn hoofd en ik nam me voor direct naar de buurman te gaan (een garage in Charlois). Ik draaide op volle toeren. Het resultaat: 175 euro voordeel op de banden en een dikke 100 euro op de waterpomp. Pik binnen het is  winter! Vanmorgen zou de nieuwe waterpomp geïnstalleerd worden dus was ik om 8.30 uur bij de buurman en zou een belletje krijgen als hij klaar was.



Om 10.15 uur ging de telefoon, de buurman!  Hoe ik erbij kwam dat de waterpomp lekte?? Uitgelegd van dr. Rijnwoud. Alvorens hij een waterpomp demonteerde werd deze altijd onder druk gezet zodat het lek dan goed te zien is, maar hoe hij ook zijn best deed, het bleef droog. 'Buurman, hij is niet kapot. Deze is net zo goed als de nieuwe'.  Verbaasd  door deze conclusie ging ik een uur later naar de buurman om de auto op te halen. Voor het testen wilde hij niets hebben, dus een bedrag in de fooienpot gedaan en  heel tevreden naar huis gegaan. Mij afvragend hoe je de handelswijze van Rijnwoud noemt: bedrog? vergissing? Afzetterij? omzet genereren?  Ik vertrouw m'n auto niet meer toe aan Rijnwoude .Zelfs m'n Matchbox auto's niet! 

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''