tuinkikker

 Het weer is beter dus het is hoog tijd dat we de tuin zomerklaar gaan maken. De Prunus van de buren heeft uitbundig gebloeid maar na zonneschijn komt regen en komt er een kilo of 10 aan bloesem de tuin binnen gedwarreld. ik heb door ervaring geleerd dat je moet wachten met ruimen tot de roze kleur van de bloesem is verkleurd tot donkerbruin. Zodra dat stadium is bereikt kun je het met gemak met de bladhark verwijderen en is alles zo weer in de vuilniszak gestopt. De oude hop verwijderd en de haag bijgeknipt wat wel een rotkarweitje is. Deze keer slim geweest en bij buur Hans zijn uitschuif ladder geleend. Het ging stukken beter en veiliger. Tevreden sudderde ik wat na in het zonnetje en mijn oog viel op het vijvertje. Een groot woord voor een cementbakmet een fonteintje erin maar het is erg gezellig dat kletterende water. Ik keek er eens in en zag dat het vol algen en andere rommel zat, dat vraagt om een schoonmaakbeurt!! Na nog even getwijfeld te hebben deed ik handschoenen aan en pakte het fonteintje en tilde het boven water. Als een vis op het droge smeekte het ding om water. de stekker eruit getrokken en het motortje gaf zich over en ik kon de vastgegroeide wiertjes verwijderen. 


nou ik toch zo lekker bezig was kon ik ook het water verversen en de binnezijde van de kuip reinigen?! ik zocht een bloempot en begon te hozen. drie vier vijf, het ging toch wel op rolletjes vond in zelf. Bij mijn zesde schep meende ik iets te zien. bij mijn zevende hos plopte er iets uit mijn bloempot terug in de drabbige metselkuip. ik staakte de werkaamheden en keek in de half lege vijver. Niets, toen er ineens twee oogjes boven water kwamen. en plop was weer weg. Had ik het goed gezien? voor ik kon twijfelen aan mijzelf waren de oogjes terug. Dit deed alle alarmbellen rinkelen!!!!!! Deze vijver was bewoond, door een kikker. 


Rick de kikker 

Direct verdween hij weer in het troebele water om nog geen vijf tellen later nieuwsgierig te kijken of ik al opgerot was en zijn verblijf niet verder wilde afbreken. zoals het gaat met gedierte , de giechelende  vleermuis, het blerende bosmuisje en de dikke tietenpad de werkzaamheden worden stilgelegd. ik heb voorzichtig het verloren water aangevuld en een paar stenen zo gelegd dat Rik de kikker makkelijk in en uit het watertje kan. Hij/zij heeft heel wat moeite moeten  doen om hier te komen, dus leggen we hem/haar geen strobreed in de weg.


Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''