Statiegeld!

De overheid heeft een tijdje geleden het wijze besluit genomen om op blikjes statiegeld te gaan heffen  En nu is het zo ver. Maar inwisselen van ieder blikje is er niet bij want het huidige blikje dat voor inwisseling in aanmerking komt is /moet voorzien zijn van een logo. Een piep klein dingetje tussen de overvloed aan symbolenvanmorgen ben ik met blikjes, flessen en flesjes naar de MCD gelopen en daar plaat genomen achter de machine, ALS EEN GOKVERSLAAFDE achter de slotmachine.  Als er iemand in de buurt komt  zit ik mompelend achter de lopende band. ik doneer een blikje wat met een rotvaart weer terugkomt. nee,nee, geen prijs, de volgende! Ik laat de vrouw voorgaan met een fles en een blikje. ze doet ze in de machine die ook haar inzet uitspuuwd  Er klonk een kreun, nee dat kan niet! Het komt uit de machine! Het is het mannetje die als je geluk hebt de ingeslikte spullen scheidt. Een smerig baantje want niet alle blikjes zijn leeg! Half gevulde blikjes zijn eerder  regel dan uitzondering. Buiten gekomen met 0,90 €  aan gehonoreerde flessen en blikjes zag ik een buurtman die in de vuilnisbak stond te zoeken en met een keurende blik op icoontjes scanden. Met een tasje vol ging hij de MCD binnen. Hij heeft minstens 3 blikjes bier verdient, dacht ik die blikjes zijn weer het begin van de volgende blikjes bier . als je geluk hebt.



Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''