Knopendoos.

Had/ heeft u die ook nog? Een knopendoos! Mijn moeder wel. Als er iets iet met knopen versleten was en richting de lompenboer dreigde te gaan, werd het kledingstuk ontdaan van alles wat maar op een knop, clip of drukkertje leek. Mijn moeder riep als wij zeiden dat het flauwekul was: Met zuinigheid en vlijt bouwt men huizen als kastelen.


Hoe ik hierbij kom? Ik heb haar knopendoos gevonden! Naar haar versheiden nu elf jaar geleden is die bij mij terecht gekomen en bewaard! Een ovale Tjoklat blikje. Zo'n blikje dat je na het nuttigen van de kattentongen niet weggooit maar een tweede leven geeft als knopendoos of frivolitee doosje.


En die knopendoos heeft heel wat keren een uitkomst geweest. Net dat kleurtje, dat maatje. Mijn momeder voorzag de knopendooslozen ook van knoopjes; Wieza, heb je een blauwgroen vierkant boordenknoopje, ik ben er eentje verloren. Als er  geen gelijkend knoopje was werd er eentje van onderaan de blouse naarboven verzet en op de lege plek werd een afwijkend knoopje gezet. Iedereen blij. 


Ik geloof niet dat er tegenwoordig nog knopendozen geboren worden. Het kledingstuk wordt weggegooid. Zonde maar het is de moderne tijd net wat u zegt.  Door het vinden van haar knopendoos rust op mij de plicht om weer knoopjes aan te zetten. NEE, niet voor heel Oud Charloise! Begin zelf een maar een knopendoos!



Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''