Warme herinneringen



Beste vrienden,

Ik werd weer eens herinnerd aan een oude jeugdherinnering. Jaren geleden aten we iedere zondag bij opa en oma Leenders. Wij woonden in Ede en reden dan naar Nijmegen en waren van een uur of twaalf tot een uur of zes ’s avonds bijn opa en oma. Eerder kon niet want mijn grootvader moest eerst even naar de kerk. Daarna wam hij thuis en dronken we samen koffie. Voor het eten ( op zondag) dronk opa en oma een borreltje en rookte mijn grootvader een dikke sigaar. Daarna gingen we aan het warme eten! Als kind weet ik nog goed( ik heb het over de jaren 1967-1968) dat er altijd boterkoekjes bij de koffie waren, die ik als kind niet eens zo lekker vond. Daarna, terwijl de groten aan een borreltje zaten, kreeg ik een glaasje Raak sinaslimonade. Tegen enen waren de aardappelen gaar en werd de tafel gedekt. Eerst uitgetrokken en dan gedekt. Eigenlijk, wat ik me herinner, altijd het zelfde. Soep, tomaten met zo’n handig pakje van Knorr of Honig, waarna de gekookte aardappelen met sperziebonen en ‘dominee’ op tafel kwam. ‘Dominee’ was een grapje van mijn grootmoeder, het was een stuk runder domino. Jaren heeft zij dat grapje gemaakt, zondag na zondag!
Als klapstuk was er de pudding! Juist, Saroma! En altijd de zelfde smaak: frambozen. Ze klopte zo stevig dat er een centimeterdikke schuimlaag ontstond. Toen wij in 1972 verder weg verhuisden was het uit met de eetfestijnen. Maar….. de herinnering blijft. Goede herinneringen!!
Opa en oma, ligt al weer jaren achter mij maar vers in het geheugen.warme herinneringen, en dat zal altijd blijven.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''