Vlaamse Reus

Vlaamse reus.

Vanmorgen moest ik voor een vliegenspuitbus even naar de Boerenbond. Voor lezers die niet weten wat de Boerenbond is: een winkel waar ze alles verkopen wat met het boeren te maken KAN hebben. Het zijn keurige, goed gesorteerde winkels en nog redelijk geprijsd ook.
Als ik een gifje nodig heb, of puddingpoeder, diepvrieszakken, of landbouwplastic ga ik onmiddellijk naar de Boerenbond.
Zo ook vandaag. Ik vond mijn vliegenverdelger direct en kuierde zo nog wat door de winkel, je weet maar nooit waar een mens plotseling nog dringend behoefte aan heeft.

Zo kwam ik ook langs de bak met de dieren, altijd schattige jonge konijntjes, hamsters, witte muizen of cavia’s . dit keer zat er een ENORM konijn in een van de glazen vakjes. Zo’n beest dat ik van vroeger kende! Een Vlaamse Reus.
Wij bestelde bij de achterbuurman altijd een kerstkonijn. De man had er zo’n 25 en voederde en vertroetelde die tot enkele weken voor kerst, dan was het gedaan met Flappie. Er werd altijd tevoren aangekondigd wanneer de fatale klap werd uitgedeeld en wij moesten dan een grote schaal brengen. Dat deed ik meestal en glipte dan naar de schuur om te zien hoe dat toch wel niet werkte.10 Vlaamse reuzen later kwam ik uit de schuur met een gevulde schaal met ‘’ons’’ konijn. Geschokt? Nee, ik aanvaarde het als gewoon.
Later ben ik ook eens met een huisslachter naar het slachthuis geweest om te zien hoe koeien en varkens aan hun ‘zalige’ eindje komen. Ik eet nog steeds met veel smaak vlees. Je moet niet flauw zijn en je kop in het zand steken. Ik had wel een tikkeltje moeite met het eten van ‘’lamsvlees’’. Zo’n dartel ding, net geboren, tja, dat is ook niet de bedoeling. Tot de Turkse slager mij uit de droom hielp: lamsvlees is van een lam van een jaar oud, en inmiddels toch al een behoorlijk beest. Ik heb dan ook 6 lamskoteletjes bij hem besteld.
Het konijn bij de Boerenbond: de juffrouw aan de kassa vertelde dat de schat nog zeker twee maal zo groot zou gaan worden en de 25e december wellicht net niet zou halen. Ik heb zelf ook een konijn gehad, zo’n klein zwartje en later
een witte: ome Ko Nijn. Schatten van beesten, van ouderdom gestorven.


Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''