Aardperen!

Hallo allemaal,

Deze keer geen eitjes maar……aardperen! Ja, afgelopen dinsdagavond werd ik op de cantorij verrast met een plastic zakje vol aardperen. Ik had er van gehoord maar zag ze voor het eerst. De volgende morgen eerst maar eens in de kookboeken gedoken( ik heb er genoeg) en daarna mijn licht opgestoken op het internet. Daar kwam ik heel wat info tegen, en ook ideeën om ze te bereiden.

Hier volgt wat informatie en een recept!

Botanische naam: Helianthus tuberosus Nederlandse naam: Aardpeer , Jerusalem Artichokes , topinamboerFamilie: Asteraceae - composietenfamilie Standplaats: halfschaduw - volle zon Bloeitijdstip: september - oktober Hoogte: 200 tot 300 cm. Bodem: zand - leem - klei Gebruik: verse verwerking of warme bereidingen.

Voor een smakelijke soep:

± 50 g boter
1 knoflookteen, fijngehakt
400 g aardperen, geschild en kleine schijfjes
1 ui, fijngehakt
250 g aardappels, geschild en in stukjeseen paar takjes tijm,
1 liter kippenbouillonzout en peper

boter in de pan, uiien licht fruiten met de knoflook, aardperen toevoegen en gaar koken. gebruik dan de staafmixer om tot een mooie soep te pureren.

vers stokbrood erbij, HEERLIJK!!!!!

En bewaar een paar van die vreemde knolletjes om in je tuin te zetten!! het worden flinke struiken volgens de beschrijvingen, met mooie gele bloemen!!




Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''