Aardappeloogst drie hoog.

Aardappeloogst op drie hoog!

Het zal februari geweest zijn dat ik bij AH een zakje Roseval aardappelen kocht. De grootste werden al snel gebruikt en toen ik voor de derde keer in het zakje keek zaten er nog maar drie, kleine rood- paarse aardappeltjes in.
Hoe heb ik die nu kunnen bewaren???? HUP, in de vuilnisbak! Terwijl ik naar de vuilnisbak liep hoorde ik mijn grootmoeders woorden: eten gooi je niet weg. Daar zat wat in, ook drie kleine aardappeltjes zijn eten. Maar meteen bedacht ik iets wat ik er wel mee kon doen: IN DE GROND STOPPEN EN STILLETJES AFWACHTEN. Tot eind maart gewacht en toen de drie knolletjes geplant in een plantenkuip, gemest, gewied en de eerste blaadjes zien boven komen.
Water geven en verwonderen over het vele blad dat die drie ‘’erwten’’ voortbrachten.

Nu kwamen we terug van vakantie en Jeannine had het terras in droge tijden voorzien van water, waardoor alles weelderig was gegroeid. Ook onze aardappelkuip kreeg inspectie en wat zag ik nou daar iets boven de grond??? Een Roseval aardappeltje? Gelijk het groen afgesneden en maandagochtend de aardappelen gaan oogsten.

Waar ik eerst dacht dat het bij drie zou blijven zat de hele bak vol met mooie, rode, welgevormde aardappeltjes, prachtig van kleur!!
Na oogst en ruimen van de kuip woog ik mijn oogst( in verband met de veiling, ha, ha)en kon ruim een kilo oogsten. Van 7 geplante sperzieboontjes heb ik gisteren 400 gram kunnen oogsten.

Vandaag maak ik een roseval aardappelsalade, met sperzieboontjes en erwtjessalade, samen met gisteren geroosterde rosbief moet dat een goed maal zijn voor twee! Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''