Jeugdherinnering: sigarenkistjes

Sigarenkistjes.

Ik was van de week op zoek in de kast naar een ‘’ sigarenknipper’’, zo’n dingetje dat als je het niet goed opbergt zoek raakt. Achterin de kast stond een heel oud sigarenkistje, zo’n dun houtenkistje met een etiket van het merk sigaren: AGIO.
Kistje gepakt en je hoor daar lag de sigarenknipper van mijn overgrootvader. Eignlijk DE plaats om zoiets op te bergen.

In mijn kinderjaren hoorden sigarenkistjes tot de standaard speeluitrusting. Iedereen had wel een oom, opa, vader of buurman die sigaren rookte en de kistjes ronddeelden aan de kinderen om iets van te maken of gewoon om kleurpotloden in op te bergen(later stiften!).
De laatste keer dat ik een kistje kreeg kan ik mij niet herinneren maar dat is vast HEEL lang geleden. Toen mijn grootvader, met lichte dwang van mijn grootmoeder stopte met sigaren roken droogde de stroom kistjes, en daarbij behorende sigarenbandjes op. Gisteren was ik voor een dienst in een verzorgingshuis en men had er een opstelling gemakt met oude producten en spulletjes. Sunlightzeep, Vim, en vele sleutelhangers met oude verpakkingen van huishoudelijke artikelen, EN, een sigarenkistje. Tja, wat je daar allemaal niet mee kon doen! Auto’s maken, gevonden voorwerpen die je van groot belang vond bewaren, je hamster begraven( ja echt!!).
Menig hamster is in mijn kinderjaren, na een goed en lang leven begraven in een door mijn opa leeg gestoomd sigarenkistje.

Jeugdherinneringen, wie heeft er nu nog sigarenkistjes weg te geven? WIE ROOKT ER NOG SIGAREN????!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''