Toontje of twee HOGER!

Hallo,

Gisteren een leuke repetitie gehad met de Quirinuscantorij en leden van het dameskoor. Op 25 juli verzorgen wij, dameskoor en Quirinuscantorij de dienst van woord gebed en communie in Dishoek, een buitenviering aan zee.
Het komt allemaal erg goed uit, en volgens de koorleden is het een mooie ervaring en een prettige sfeer.
We hebben dit weekend geen dienst dus was het een uitgelezen kans onze repetitie in de Dishoeksfeer te houden.

Zo gezegd, zo gedaan. Een van de leden van de Quirinuscantorij had voor de dames mapjes gemaakt waar ALLES in zit wat er nodig is in die viering, volgende week krijgen de leden van de cantorij ook zo’n mapje, en hoeft niemand te bladeren, puzzelen of zoeken naar de liederen. Heel keurig gedaan!
In huize Elisabeth staat een prima orgel dat ik met één hand bespeel, zingen doen we zoveel mogelijk a capella, dat is even wennen maar je gaat er veel beter, zekerder van zingen.

We begonnen met een vierstemmig lied uit Taizé, en om een of andere reden piepten de sopranen zo, en ook de tenoren liepen rood aan, wat nou??????!
Het weer, niet geconcentreerd, geen goede ademhaling???? Ook het tweede lied waar de sopranen op een ré hun inzet doen ging piepend en knarsend, zelfs de alten waren niet zoals ze altijd zijn….
Dan maar transponeren.
Dat is op dit orgel een makkie want er zit een draaiknopje op! Toen ik op het draaiknopje keek werd mij alles duidelijk: het orgel was twee tonen omhoog gedraaid!! Dus in plaats van een hoge re zongen ze nu een hoge f!!!! Na een zwier aan de knop week het gepiep en ontstond er weer de mooie, vertrouwde koorstem. Noch op mijn keyboard noch op mijn Johannus heb ik zo’n knop, ik ben er wel aangewend zelf te transponeren (al zou zo’n knopje wel handig zijn…).

 Achter mijn Johannus.

Het vervolg liep als van een leien dakje!!! Na afloop hoorde ik dat mensen het erg leuk hadden gevonden om samen te zingen. Daar doe je toch voor??!!!
Het dameskoor en de Quirinuscantorij vormen een goede aanvulling op elkaar, en voeren geen strijd. Men respecteert elkaar en hebben één doel voor ogen: zingen! Als je samen zo een avond bezig bent verbroederd dat!

Volgende week het volgende ‘’voorfeestje’’.

Groeten!
Theo

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''