Met haarnetjes zit je haar netjes.

 

Haarnetjes.

Uit mijn jeugd kan ik mij de haarnetjes van mijn grootmoeder herinneren. ‘s nachts de blauwe, grove netjes over het kapsel. Lopende de ochtend werd het netje verwijderd en op gekamd tot een volwaardig kapsel. Natuurlijk werd het ‘’onzichtbare netje’’ over het kapsel gedragen. Ik zie mijn grootmoeder L. nog naar bed gaan met een blauwe of roze haarnet, en een gezicht vol Nivea- crème. Lekker dik op het gezicht gesmeerd.

s_2805

Een oom van mij had juist weer een macho herinnering aan de haarnetjes:

Bij gebrek aan borsthaar werd een licht gekleurd haarnetje als borshaar gebruikt, Borsthaar dat bij verder scharrelen verdween als sneeuw voor de zon.

Mijn vader heeft tot het laatste bril cream blauw gebruikt. Een ouderwets haarvat wat altijd werd gebruikt.

Jaren lang was hij blij met een pot, en smeerde verder.

Mijn grootmoeder droeg dagelijks een ‘’onzichtbaar haarnetje’’, niet echt onzichtbaar maar het gaf een zekerheid dat het haar goed zit. Bij het voorbereidende werk alvorens naar bed te gaan hoorde het in de Nivea creme zetten van alle rimpels. Een dikke laag witte crème veranderde het gezicht in een komisch masker.

000019865_BRYLCREEM-ANTI-ROOS-BLAUW-150ML

Als je s’morgens wakker werd had mijn grootmoeder al de crème geabsorbeerd. Maar ’s avonds werd het haar weer gevangen in een blauw of roze haarnetjes. De volgende morgen werd het profiel weer helemaal hersteld en bijgewerkt. De indeling van mijn grootouders huis was nogal fors waardoor zij de hele winter een po mee naar het slaapvertrek namen. Mijn grootvader verzorgde de grote po actie. ’s Avonds plaatsen, ‘s avonds schoonmaken en nachtklaar maken.

Tegenwoordig hoor je niets meer over haarnetjes. Echt verleden tijd!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''