Hangsla en radijsjes

 

sla2

Hangsla,

Vorige week kon ik 1200 gram Roseval oogsten. De vruchten van drie piepkleine kriel uit een zak van de AH. Al zitten we drie hoog, er is van alles te verbouwen. Vele jaren kocht ik in april/ mei op de markt slaplantjes. Ik stond dan tussen 4-5 andere mannen die hun moestuin moesten beplanten. Zij namen 40 slaplantjes, ik 6 en in een dolle bui 10! De laatste jaren moet je bij het planten rekening houden met ‘’ mee-eters’’. Ze schuiven aan bij alles wat je wilt verbouwen. SLAKKEN! Hadden we eerst alleen naaktslakken, verschenen er vorig jaar huisjesslakken die nog hongeriger dan hun naakte soortgenoten. De plantjes van drie- vier blaadjes groot werden in een nacht tot aan de grond opgevroten.

Maar de Aldi bracht uitkomst, zij verkopen (nog steeds) kroppen sla, drie soorten in één, met kluit!!

multic1

Maar de krop kan niet groot genoeg zijn of de slakken stormen er met z’n 20e op af en eten zich buikloop.

Wat te doen??? Spuiten? Slakkenkorrels? Schalen met bier? Nee, zwevende slabakken! De sla op de foto( eikenblad, rode sla en lollo verde) staan, nee hangen, al een maand op het terras! De enige die er van eten zijn wij zelf. Zolang de natuur de slakken niet laat springen of vliegen kunnen ze er niet bij komen.

sla%20so3

Toch lekker om s’ ochtends om 6.15 uur verse sla voor de lunchbroodjes te plukken?! Knapperig en verser kun je het niet krijgen. O ja, een bak verder groeien voor het eerst sinds vier jaar radijsjes! Voor een stelletje torretjes die mijn vijgenboom belagen en opvreten heb ik toch maar weer voor Bayer gekozen.

sla3

morgenochtend eerst sperzieboontjes plukken!

Theo.

funplaatjes4034bd68dd8f3

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''