Confit canard kroketjes

imagesCA1LOQP7

Als vrienden of bekenden naar Frankrijk gaan vraag ik meestal of ze wat blikken confit canard voor ons meebrengen. Tot gisteren maakte ik de canard warm en serveerde de boutjes als vlees. Adrie vind het niet zo geweldig en daarom zocht ik een andere manier van bereiden.

Afgelopen dinsdagmiddag kwam ik op een idee: een confit canardkroket!

eenden9

Eerst naar de boekenkast om het Belgische kookboek te raadplegen voor de kroketbasis. Van al mijn boeken geeft het Belgisch Kookboek de smakelijkste farce.

eendwagen

De farce van de garnalenkroketjes is een erg goede basis voor de eendenkroket. Enkele lepels van het eendenvet in de pan en doe hier 40 gram bloem bij en roer tot het gaar is. Gebruik 500 cl water met enkele bouillonblokjes, naar smaak zal ik maar zeggen. Giet de bouillon beetje bij beetje bij de roux en blijf roeren. Haal van het vuur en wacht even, voeg dan een of twee eidooiers toe.

eend

Voor je de roux maakt, haal je eerst de eenden boutjes die je wilt gebruiken uit het vet en laat uitlekken. Pluis de boutjes af en trek de stukjes in kleine stukjes. Spatel het vlees door de roux. Zelf zet ik het pannetje buiten of een kwartier in de koelkast. Maak er vervolgens kroketten van. Leg op een schaal en schuif het geheel in de diepvries. Een uurtje laten staan en dan komt de klus van paneren. Eerst door de bloem, dan door losgeklopt ei en vervolgens door het paneermeel. Vervolgens nog een keer ei en paneermeel.

Vries de kroketten in alvorens ze te frituren.

HEERLIJK!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''