Taugé



Het was weer spannend, wachten tot de post voor de deur zou staan met het nieuw gescoorde apparaat. Alixpress had weer eens iets waar je als foodgestoorde hebberig van wordt :de mungbean sprout machine! Op z'n Nederlands: taugé kweek machine.
Iedereen kent wel taugé van de loempia of chinese gerechten, fris van smaak en knapperig geeft het kleur aan het de oosterse keuken. Overal zijn mung boontjes te koop want velen kweken zelf taugé. Denk ik.
Zoals gezegd, ik bestelde een kleine uitvoering van het apparaat, twee etages leek mij voor een bescheiden taugé eter meer dan voldoende!
Op een morgen stond de post aan de bel met een groot pak. Zou dat 'm zijn? Het stond er niet op. Wel zaten er stickers van de douane op het pak geplakt wat er op duidde dat zij zich al hadden verbaasd over de inhoud. De hashhond had een niesbui gekregen in de buurt van het pakje en de douane dacht :we hebben beet! Ze zagen de koppen al in de krant : 2 kilo pretletters aangetroffen in een mungbeansproutmachine(3 x woordwaarde). Recordvangst!! Maar helaas de speurhond had last van een mungbean allergie en liep nog dagen met rode oogjes en een natte neus.
Een groene bak met een gordijntje, een buisje en een tuinsproeier achtig ding. Op het apparaat, 4 knoppen met niet te lezen tekst. Daar konden ze niets van maken dus werd het weer verpakt en richting Rotterdam gestuurd.
Ik zette het apparaat in elkaar en de mungbonen in de week. Ik kon niet wachten en na enkele uren goot ik ze af en verdeelde de boontjes over de twee roosters. Stap 1 genomen, nu stap 2 het bespelen van de knopjes. Tja, dat was een tegenvaller er, at geen handleiding bij! Eb die knopjes zeiden mij niets. Youtube geraadpleegd maar dat schoot ook niet op. Een Engels sprekende meneer die een cursus gebarentaal Engels had gedaan en nu als kenner de kennis overbracht op ons YouTube ers. Verder had ik video's in het hindi, Vietnamees, koreaans en bahasa Maleis. Dat schoot niet op. Toen kreeg ik een inval! Naar onze eigen Chinees! Restaurant Shanghai in de boergoensestraat! Een aller aardigste dame die ons in vloeiend Nederlands te woord staat en alle weetjes van de buurt aan ons kondig maakt. Tegen haar man en kinderen weet zij in het Chinees precies haar wensen duidelijk te maken, tegenspraak wordt niet geblieft. Ik ging weer eens voor 2 overheerlijke loempia's die je kunt laten vullen met taugé, nasi of bami en een heerlijke topping en had een foto op mijn telefoon van mijn mungbeansproutmachine. Ze wierp een blik op m'n telefoon en onthulde het raadsel :de jaargetijden! Al nagelang de tijd van het jaar maak je een keuze uit de programma's waarna het apparaat de geweekte boontjes meer of minder bewaterd. Het bijgeleverde gordijntje gaat om de groene trommel omdat het proces geen daglicht kan verdragen.  Het apparaat staat in het souterrain en doet zijn werk prima! De Leverancier uit China heeft een Engelse handleiding gestuurd waar alles in staat..... Behalve de tekst bij de knopjes. Gelukkig hebben wij op Charlois mevrouw Shanghai!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''