Biebje


Ik ben gek op boeken. Vooral kookboeken. Kan me daar uren mee vermaken en het is een genoegen om een dineetje samen te stellen. De hobby is een tikje doorgeslagen, ik geef het toe, want ik heb thuis de keuze uit zo'n slordige 5200 boeken. Kookboeken en boeken over koken. Er wordt bij ons in huis nog veel gelezen, we hebben een biebabonnement en bestellen geregeld boeken die we bij de Charloise vestiging ophalen en inleveren. Ideaal.
Terwijl we met vrienden bij elkaar zaten ontstond het idee om een biebje in het Karel de Stoute park te beginnen.  Er werd niet getreuzeld en er was al snel iemand bereidt om het kastje in elkaar te timmeren. Hij had al enige ervaring met biebjes want op de Charloise kerksingel staat ook een exemplaar van zijn hand. De gemeente werd ingelicht over het initiatief en gaf al snel groen licht. Zaterdagmiddag was het dan zover het biebje is geplaatst en geopend. Het eerste boek werd erin geplaatst en de aanwezige mensen plaatste hun boek in het kastje. Er werd voorgelezen en er was een hapje en een drankje om de opening te vieren. 
Enkele uren later, de rust was teruggekeerd, zagen we, het biebje staat voor ons huis, dat er al veel klandizie was. Mensen namen een boek mee en anderen kwamen een boek brengen, er werden foto's gemaakt en er werd gelezen. 

Mocht u nou boeken hebben waar u van genoten heeft en het zonde vindt om bij het oud papier te gooien, breng het dan naar het biebje! Zo krijgt uw boek een tweede leven. De onderste plank is voor de kinderen. Heeft u nog boeken van Pinkeltje, de kameleon, Dik Trom of van Jip en Janneke? Aarzel niet en breng er een paar naar het biebje.
Het biebje is te vinden vlak bij café Het Paviljoentje. Kan niet missen. Mochten je boeken er niet in kunnen mag je ze altijd in de bus doen van 107,dan zorgen wij dat zodra er weer ruimte is je boek erin komt te staan.
O ja, ik sprak deze week een buurvrouw die gelezen had over het biebje. Ze was enthousiast en zag uit naar de komst, ze wilde alleen weten waar het houten huis kwam te staan. Ik wees haar de plek. Tja dat wordt wel krap voor een bieb antwoordde ze, er komen vast twee mensen te werken en als je dan een boek gaat uitzoeken of gewoon gezellig een babbeltje gaat maken is het zo eivol. Ik heb haar uit de droom geholpen en uitgelegd dat er geen bibliothecaris aan te pas komt, helemaal selfservice! O, nou ik heb al een boek, over Holleeder maar moet het eerst nog lezen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''