Mama's

Vanmorgen stapte ik de deur uit om de nodige karweitjes op te knappen. De bouwmarkt, de supermarkt en naar de bakker voor vers brood. Het miezerde maar dat mocht de pret niet drukken . Ik trok de deur achter mij dicht en keerde mij om, om het trapje af te gaan. Er liepen ook twee moeders met wandelwagen en een loslopend kereltje met een perfect geschoren kapsel voorbij. Beide mama's waren druk doende op Facebook en WhatsApp. Veel werd er niet gezegd soms wat gegiecheld. Of ze elkaar nu een berichtje stuurde kon k natuurlijk niet zien maar dat het nou zo joepie was dat ze met  elkaar op pad waren leek mij verre van.
In eens zette mama A het op een  schreeuwen. Het jochie deed schijnbaar iets verkeerd en kreeg de volle laag. Hij keek wat bedrimmeld maar was snel genoeg om aan de zwaaiende hand van mama te ontkomen. Dat had hij meer gedaan. Door het snerpende geluid van de mama was ook het kindje in de wandelwagen ontwaakt en zette een keel op wat mama helemaal in toorn deed ontsteken. de andere mama keek verstoord op van haar telefoon en vroeg iets in een taal die ik niet machtig ben. Het antwoord was ook op een snauwtoon alsof  het mama B dit alles op haar geweten had. Om weer een beetje tot haar zelf te komen werd er een piepklein tasje open geritst en een pakje sigaretten en een aansteker voor den dag gehaald. Beide mama's waren wel toe aan een saffie. Beiden inhaleerde een flinke teug en dat scheen de spanning te breken. Het jochie vond een parapluutje wat wel eens  op een ijsje zit en hij liep verheugd naar moeder A .' Kijk' zei hij lachend en liet zijn vondst zien.  Weer werd er een canonnade op het jochie afgevuurd. Ik was bij de winkel en had op die 300 meter dat ik achter ze liep geen enkel lief woord of gebaar kunnen waaarnemen. Beide mama's 18- 19 jaar oud, de opleiding/ school vast niet afgemaakt,  en niet veel interesse in de aan hun zorg toevertrouwde kinderen. Het blijkt maar weer eens dat ik niets gewend ben, het was een schokkende ervaring wat ik zojuist had meegemaakt. Ik kan er ook geen grapje over maken maar wil het toch delen. Volgende keer weer iets leuks. Nu eerst de pianostemmer die een berg herrie komt maken om de vleugel weer helemaal up to date te krijgen.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''