Scharrel


Toen ik dit weekend de Volkskrant open deed, de papieren versie, viel mijn oog op een artikel met als titel : mensen zijn gemaakt om te scharrelen. Daarbij foto's van walvisseen, schildpadden en aapjes. Onderaan het artikel een foto van  een verouderingsexpert.
Het schijnt zo te zijn dat wij mensen ons veel te sappel maken in het leven en dus ook harder slijten. Dat geeft ongemakken en heeft een vroegtijdge dood tot gevolg. Ze hebben een bij verzwaard met loden gewichtjes, allemaal heel klein natuurlijk , en wat bleek ,de bij legde eerder het loodje dan een niet verzwaarde bij. Grappige woordspeliing.   Een mannetjes en een vrouwtjes aap stichten een apengezinnetje en pa zorgt meer voor de koters dan ma. Dat kost pa wel in levenstijd, hij piept er eerder tussenuit dan moeders. Afgetobt en uitgeteld legt hij het moede hoofd te rusten . Ook voor mensen schijnt dit op te gaan. Zet je de vuilniszak buiten en haal je de  kratjes bier  bij de supermarkt dan kost dat dagen van je leven. De kattenbak schoonmaken dito, daar komt de geur nog bij! Laten we het over verhuizen maar helemaal niet hebben dat scheelt jaren op je leven.
Sporten ? bergbeklimmen ? Boodschappen doen? Allemaal levensverkortend! We zijn gemaakt om te scharrelen staat er. Gewoon doen wat ons voor de voeten komt en je niet druk maken.

'Net als een walvis wat ronddobberen in de zee en stressloos wat spetteren dan houd je het het langst vol.

Wat doet een schildpad nou eigenlijk voor een nuttigs? Die scharrelt wat rond trekt op tijd zijn nek en poten in en veranderd dan in een soort overjarige pindarots die niet te kraken of te vreten is . We schijnen ook matig te moeten eten. Eigenlijk zo eten dat je altijd nog trek hebt. Eigenlijk moet je nog honger hebben maar dat klinkt zo cru. Alles wat lekker is niet, en wat je niet lust mag je met mate. Denk aan je hongergevoel!  Gedenk dat we moeten scharrelen .
Niks geen doel voor ogen en er voor gaan, als je oud wil worden loop je de kanten eraf en voorkom je buitenproportionele slijtage van lijf en geest. Maar, wie wil er zo oud worden? Wie ? Nou wie? Geen lievelingskost meer , geeft  extra slijt aan de ingewanden , niet sporten dat doet immers de gewrichten niet goed. Of vakantie ? Nee, thuis blijven en je niet sappel maken.  Ik stel me zo voor dat we moeten gaan leven als een luiaard. Op zijn kop in de boom hangen en er vooral niet uit flikkeren want dat is levensverkortend .
Ik weet niet of ik wel oud wil worden. Het lijkt me een uitzichtloos bestaan , en alleen om de 100+ te kunnen halen. Ik ben dik tevreden met 85. Een goed leven waar je misschien niet oud van wordt maar wel gelukkiger. Ik neem nog een wijntje , scheelt me vast 6 uur leven maar ik heb het er graag voor over.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''