Sinaasappel.


Al enkele weken is het verplicht sinaasappels eten op Bellevue. De sinaasappels zijn niet het belangrijkste nee,, het gaat om de schil. Die leg ik in suikerstroop of ik kook er marmelade van. Een leuk werkje en erg lekker. Wassen, snijden, kook erover afgieten en vervolgens meet vers water en suiker op een klein vuurtje laten pruttelen tot er een goede consistentie is bereikt. De potjes spoel ik schoon en reinig ze extra met een eetlepel jenever. Dan gaat de orangade in de potten, deksel erop en op zijn kop zetten. Als ik twijfel aan de luchtdichtheid gaan de potjes een half uur in de oven op op graden.
Dat deed ik bij drie schillen of meer. Tot vanmiddag vriendin A voor de deur stond met wel 5 kilo schillen. De MCD hier in de wolphaertsbocht heeft een jus d'orange automaat waar sinaasappels direct geperst worden en de schillen in de afvalemmer eronder verdwijnen. Ze had de helft van de bak meegekregen en daar kan ik mij op uitleven. Zeker een potje of 10! Een karweitje voor morgenochtend.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''