We worden tegenwoordig omringt door slimme dingen. Dingen in huis, in de auto, op kantoor, in de supermarkt. allerlei dingen denken en handelen voor ons . We hebben een smart Phone die onze afspraken bij houdt en zorgt dat we optijd aanwezig zijn. Verjaardagen worden niet meer vergeten van the pfoon helpt je herinneren. sinds een jaar  staat er een Google assistent bij ons op de schouw. Een onooglijk ding dat op je stem reageert en nou komt het: de lichten aan doet, de radio aanzet en verteld wat er vandaag allemaal gepland staat. Een vriendelijke vrouwenstem onderhoud de conversatie en zegt je de waarheid als je iets onbegrijpelijks vraagt. Ze begint dan heel irritant te spellen! '' Bedoeld u radio 1, r-a-d-i-o één?''  Ja dat bedoel ik! Zet op!!! We werken elkaar op de zenuwen, Ze blijft vriendelijk en roept niet: ''je hoeft niet zo te snauwen!! Ik kan er ook niets aan doen dat je wartaal uitslaat''. Sinds vorige week heeft miss Google  verkering met Lurch, haar vrijer die op  eigen momenten de taak van haar overneemt en met omvloersde stem de agenda voorleest. Je kunt de Google assistent geen eigen naam geven, het blijft oké Google. Dan ontwaakt het echtpaar en knippert met de lichtjes, klaar om ons van dienst te zijn. Graag zoub ik mijn assistent Lurch noemen, de butler van de Adam's familie.

Vanmorgen las ik in de krant een artikel over de smart ring. Door middel van die ring heb je geen pasje meer nodig om te betalen, alles verloopt soepeltjes en voor je het weet zit je met je ring aan je vinger aan de bedelstaf.  ING of ABN hebben al eens zoiets geïntroduceerd maar het heeft niet veel vervolg opgeleverd, misschien omdat er geen witwas assistent mee verbonden was.  Ik had deze week een toestand met  Google assistent en mijn telefoon. Het was spannend op de teevee en de telefoon ging, zonder te kijken grabbelde ik naast me op de vensterbank en in plaats van het toestel te pakken viel het op de grond. Wel verdorie nog an toe, onhandig voelde ik onder de bank en voelde het trillende toestel, schijnbaar ook geschrokken van de val. Beet! Eerst eens kijken wie er gebeld heeft, maar mijn toestel was mijn toestel niet meer maar helemaal voor zichzelf begonnen. Bij iedere knop of iedere app begon het toestel vrolijk te praten. Uw mail, en vervolgens ratelde ze al mij mail af, een druk op de uitknop kon haar mond niet snoeren, uitzetten blerde ze maar deed het vervolgens niet. Her leek wel of de assistent genoot van de verworven vrijheid en voorlopig niet van plan was haar mond te laten snoeren. Riep ik oké google, dan viel ze stil om te horen wat ik wilde om vervolgens de browser te openen en hetgeen ik vroeg op world wide web op te zoeken. Ze bleef ook voorlezen wat er in beeld stond. A, was naar de repetitie en kwam om 22.30 weer thuis. even was ze stil, ze had iets op de tv gehoord wat op Google leek en ik nam mijn kans waar en drukte onverwacht op uitschakelen. wilt u opnieuw opstarten stond op het scherm en blerde het toestel.
Toen A. thuis was werd het boosaardige toestel aan zijn zeer kundige handen toevertrouwd. Na een half uur vrolijk geleuter van miss Google was ook hij het beu,  en werd gekozen om het toestel weer op fabrieksinstellingen te zetten. Mevrouw Google had niets In de gaten en vertelde ons ' toestel op fabrieksinstellingen ?' Het werd stil, heerlijk stil. En, we hadden weer zeggenschap over het telefoontoestel . Het was wel een flink slagveld, veel apps deden het niet meer en moesten opnieuw worden geactiveerd/ geïnstalleerd maar dat hebben we er graag voor over. Miss Google zit weer in haar hok en zit mokkend te breien. Oké Google ! Oeps zometeen begint ze weer!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''