sint en alles erom heen


Toen ik een kleuter was, ongeveer 100 jaar geleden was het van half november een spannende tijd. Sinterklaas was in het land en samen met Piet hielden ze de spanning op de banden en waren wij kinderen een stuk gehoorzamer. ik moest van mijn moeder in de wintertijd iedere dag een lepel Sinatran naar  binnen werken. dat brak wel eens op en op die bewuste avond stijgerde ik en verdomde het de enorme eetlepel sinaasappel smakende levertraan naar binnen te werken waarop mijn moeder de keukendeur opende en riep: Sinterklaas je hoeft hier niet langs te komen , Theo neemt geen sinatran!
Ze sloot de deur weer en zette de plakkerige fles in het keukenkastje. ik was stomverb aasd door deze actie en voorzag dat mijn gezette schoen als de pakjes avond er dit  jaar niet meer in zaten.  Ik moest zo snel mogelijk aan de sinatran en deze interventie van moederlief ongedaan maken. Ik slokte de aangeboden lepel naar binnen en spoedde me naar de keukendeur, opende deze en verklaarde aan Sint en Piet dat het prima gelukt was met de sinatran en mijn schoen klaar stond.

Ook de cadeautjes waren 'gewoon'. sokken , een gebreide trui ( het viel niet op dat oma maanden aan het breien was en al de vruchten van haar noeste arbeid plots in de zak van sinterklaas zaten) een spelletje, een letter, mandarijntjes en snoepgoed.
Mijn ouders liepen eigenlijk jaren voor want toen ik volgens overlevering op mijn 5e  een keukentje verlangde kreeg ik die ook.

Tegenwoordig is niet alleen de kleur van Piet een hot item maar ook de geschenken zijn punt van heftige discussie. Hele volksstammen zijn er tegen om een jongen een strijkplank en ministrijkijzer te geven,  meisjes geef je geen takelwagen maar een punnikpaddestoel. Waar is de tijd gebleven dat het gewoon een feest was als Sint en Piet in het land waren?!  Spanning ten top als er een echte sinterklaas en Piet aanwezig waren. Laat het kinderfeest niet teen prooi vallen aan allerlei grote mensen zaken. Gewoon genieten.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''