Wat zeg je??

Wat zeg je??

Het is voor mensen die iets aan hun oren mankeren niet makkelijk om aan de babbel te blijven in de winkel. Door het dragen van mondkapjes is het onmogelijk te liplezen. Je doet het dus met wat je hoort en dat levert pijnlijke momenten op. Ik kom de supermarkt binnen en een meisje(de winkelwagentje/ boodschappenmandje sterilisator) begroet je: ‘goewauiuoeantje’ ze kijkt stralend bij dat zie ik.  Ik Zie haar hand gebaren richting een door haar gesteriliseerd mandje. Ik neem er een en ga die winkel in. Kap mijn boodschappen. Het eerste pak vla en ik ga niet alle pakken vla bepotelen om vervolgens toch maar yoghurt te nemen. T ’s toch waar??! Ik heb thuis bedacht dat we mosselen eten dus begeef ik mij monter naar de visafdeling, drie schapjes bij het vlees en de kip.



Geen mosselen, toch maar even vragen; Met mondkapje articuleer ik overdreven of er nog mosselen zijn of komen? De assistent  facilitaire zaken( vakkenvuller) laat zijn dozen de dozen en zegt: jialeinoelignmagainijen(ik zal even in de koeling in het magazijn kijken) mij in verwarring achterlatend. Ik schrijf de mosselen op mijn buik en wil mijn blik richting kip wenden als hij weer terug is met drie blauwe dozen met mosselen. ‘eente? O wituemeer’?

Ik neem een spurt richting kassa en laat die aardige mevrouw maar wartaal spreken en roep geen zegeltjes, wel een bon en fijn weekend. Ik verlaat snel de winkel.

Helemaal triest wordt het in de Turkse supermarkt. Het meisje spreekt met een bescheiden stemgeluid en met het mondkapje kan ik er geen chocolade van maken.

Er schijnt nog een probleempje te zijn aangaande hoortoestellen en mondkapjes: het verlies van het apparaat! Je doet het mondkapje voor en doet je boodschap, komt buiten en doet het mondkapje weer af. Er staat net een vrachtwagen in de straat, en na 200 meter denk je: wat vreemd i hoor zo vreemd? Het kleinood is verstrikt geraakt in het koordje van  je mondkapje en gelanceerd, en moet nu piepend ergens op de grond liggen. Ik had het bij een doktersbezoek, ik deed buiten mijn mondkapje af en wipte mijn hoortoestel eruit. Bij categorie 3 valt het later op bij categorie 6 direct ( sterkte van het toestel)

Tja, covid 19 zorgt voor heel wat ongemak.




Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''