Vissen op de Beijerlandsestraat 13B


Vissen op de Beijerlandsestraat 13b

Zaterdagmorgen, na een goede nachtrust stond ik om 8.30 fris en uitgeslapen in de keuken en drukte de koffie aan. Krentenbollen en eierkoeken zouden het ontbijt gaan vormen.
Toen ik een blik naar buiten wierp zag ik dat de overbuurvrouw vandaag haar veertigste verjaardag vierde, aangekondigd op het op haar balkon gespannen laken. Van harte en nog vele jaren!! Haar balkondeur stond open en de feesteling had Frans Bauer of een Rotterdamse evenknie al luid uit haar stereo schallen. Tja het is feest, je wordt maar een keer veertig!

Nadat wij gewassen en gekleed waren trokken we onze jassen aan en zouden we naar de Afrikanermarkt gaan om onze lunch bij elkaar te scharrelen. We zijn er al verschillende keren geweest en gezien dat er kramen waren met prachtige verse vis. Adrie zou het leuk vinden daar een vis te kopen, die ik dan zou klaarmaken voor de lunch. Leek mij ook geen onsmakelijk idee!

Na de markt rondgelopen te zijn en ik brood, chocoladecake, citroen, peterselie en tomaten gekocht had gingen we naar de visafdeling. Ik had al wel het idee om geen panharingen te kopen of een vis die lang moest stoven, iets makkelijks, KABELJAUW!! Bij de kraam waar we voor stonden kostte de moten kabeljauw bijna 15 euro. Adrie had een kraam gezien waar we voor de helft konden slagen, dus wij erop af. Inderdaad, deze ‘’visser’’ verkocht kabeljauw voor 7 euro per kilo, hele vissen( 850 gram met kop en staart). Ik liet er twee schoonmaken(kop afhakken, vinnen knippen en darmen verwijderen) en betaalde de man 10 euro.
Thuisgekomen moest ik de vangst nog eens goed bekijken en eens bedenken hoe ik met weinig middelen een smakelijk hapje op tafel zou zetten. Er waren twee mooie koekenpannen! Precies wat ik zocht. De vis ontveld en vliesjes verwijderd. Er bleven twee prachtige stukken vis over.

Op vrijdag hadden we bij de buurtsuper een pakje boter en viskruiden aangeschaft als voorbereiding op ons visavontuur.
In de ene pan de vissen gebakken( ging supergoed) in de andere de tomaten gebakken. Daarna de vispan afgesloten met de andere koekenpan en tien minuutjes gestoofd.
Het resultaat was erg smakelijk. Peterselietomaten, vers brood en een stuk kabeljauw. Chocoladecake met koffie na, en o ja, glaasje witte wijn bij het visje!
In huis was NIETS te ruiken van ons visavontuur, de afzuigkap werkt als een tierelier, dus geen vislucht in de gordijnen.

Daarna hebben we de jassen weer aangedaan en zijn we door de wijk slingerend de stad weer in gegaan. Van de ene wijk naar de andere, met de tram, met de metro, met de bus. We hadden een tweedagen kaart van de RET en die hebben we volop gebruikt.

’s Avonds hebben we bij Brazzo ( http://www.brazzo.nl/ ) gegeten. Erg gezellig en lekker. Nee, geen vis!!
Rond 23.30 kuierde we de Beijerlandsestraat in en duurde het niet lang voor alles donker en stil was. Ook onze overbuurvrouw had het voor gezien gehouden en had het laken binnengehaald en was gaan slapen. Een welbestede dag!



Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''