Asperges me.

Dit is een liturgisch gezang, dat niets met asperges te maken heeft.


De tekst/ vertaling is:

Asperges me, Domine, hyssopo, et mundabor:
Was mij, Heer, met hyssop, en ik zal rein worden:
Lavabis me, et super nivem dealbabor.
Was mij, en ik zal witter worden dan sneeuw.
Miserere mei, Deus,
Ontferm u mijner, o God,
secundum magnam misericordiam tuam.
volgens uw grote barmhartigheid.
Gloria Patri, et Filio, et Spiritui Sancto.
Eer aan de Vader en de Zoon en de Heilige Geest.
Sicut erat in principio, et nunc, et semper,
Zoals het was in het begin, en nu, en altijd,
et in saecula saeculorum. Amen.
en in de eeuwen der eeuwen. Amen.
Asperges me (...) dealbabor.
Was mij (...) dan sneeuw.
S. Ostende nobis, Domine, misericordiam tuam.
Pr. Toon ons, Heer, uw barmhartigheid.
M. Et salutare tuum da nobis.
V. En schenk ons uw heil.
S. Domine exaudi orationem meam.
Pr. Heer verhoor mijn gebed.
M. Et clamor meus ad te veniat.
V. En mijn noodkreet kome tot U.
S. Dominus vobiscum.
Pr. De Heer zij met u.
M. Et cum spiritu tuo.
V. En met uw geest.
S. Oremus. Exaudi nos Domine sancte Pater omnipotens aeterne Deus et mittere digneris sanctum angelum tuum de caelis, qui custodiat, foveat, protegat, visitet atque defendat omnes habitantes in hoc habitaculo. Per Christum Dominum nostrum. Amen.
Pr. Laat ons bidden. Verhoor ons Heer, heilige Vader, almachtige, eeuwige God en zend genadig uw heilige engel uit de hemel, die allen die in dit heiligdom wonen moge bewaren, begunstigen, beschermen, bezoeken en verdedigen. Door Christus onze Heer. Amen.



De priester komt de kerk binnen en besprenkelt de gelovige met wijwater. Dit is de herinnering aan het doopsel en om barmhartigheid en reiniging bij God af te smeken voordat de H. eucharistie begint. In de Paastijd zingt met het Vidi aquam.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''