Goudhamsters.

51

De hamsters.

Jaren, vele jaren gelden waren er eens twee hamsters…….. zo zou ik dit stukje kunnen beginnen. Als kind van 5-6 jaar oud waren mijn ouders nog niet van plan een hond aan te schaffen. Mijn ouders hadden gezien hoe mijn grootmoeder een hond wilde, waarmee mijn grootvader 15 jaar vier keer per dag naar buiten moest. Dat zou mijn ouders niet overkomen! Nee, zij besloten dat ik kon kiezen tussen een goudvis of een witte muis, of een hamster. De goudvis viel gelijk af, bij oma stond ook een bokaal met vis op het dressoire en daar zag ik niets aardigs in. Al snel wist ik zeker dat het een hamster werd. Wij naar het ‘’zaadwinkeltje’’ op de hoek, daar werden goudhamsters, kanariepietjes, zeebravinken, witte muizen en parkieten verkocht. Ook het adres voor alle vogelzaden en pootgoed. Het rook er altijd naar van dat witte vogelzand, een beetje anijsachtig.

Terug naar de hamsters. Ik kreeg er eentje van mijn ouders met een kooi en zo’n loopwiel waar die beesten graag de hele nacht zich uit de uit de naad hollen om bij het krieken van de dag lekker onder een bergje hout zaagsel weg duiken.

naamloos

Toch was het een grappig beestje en altijd wakker te maken als je wilde spelen. Maar, wel zielig zo’n beestje alleen in dat kooitje, ja toch??

Dat was het moment dat oma in de buidel tastte en ging opgewekt met mij naar ‘’het zaadwinkeltje’’ om nog zo’n beestje aan te schaffen. Mijn ouder riepen nog dat we geen mannetje en vrouwtje moesten nemen want dat we dan binnenkort zelf hamsters konden gaan verkopen. Dan voor de zekerheid ook het eerste exemplaar maar meegenomen. De vrouw in het winkeltje pakte mijn hamster in haar hand blies over het hamsterbuikje en ging vervolgens deze actie herhalen bij haar eigen hamsters. Na een blaas of zes werd er eentje op de toonbank gezet en verkondigde de vrouw: twee mannetjes! Mijn grootmoeder vond het nu ook de gelegenheid om er dat rode slaaphokje bij te kopen!

product_thumb

Tjonge wat een lol, en niet alleen voor mij, die twee konden het ook erg goed vinden en kropen zodra het licht werd gezellig in het hokje. Na enkele weken sloeg de sfeer in huize Hamster geheel om, er werd zelfs geregeld gevochten! Trouble in paradise. Tja nu we eens goed keken was eentje wel behoorlijk aangekomen……….. er werd dus een scheiding aangebracht zodat ze even konden afkoelen. Maar de vrolijke dikkerd begon het slaaphokje vol te stouwen met woldraadjes,, papiertjes en zaagsel en ja hoor…. 7 jongen hamsters.

1

Tot verkoop van de beestjes is het nooit gekomen, we hebben er 8 weggegeven en het vrouwtje gehouden.

goudhamster

Theo.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''