Haringen

 

Haringen.

Vanmorgen was ik bij de Lidl om voor de komende 14 dagen weer hondenbrokjes in te slaan. Onze hond is erg gesteld op zijn eigen brokjes, dat werd duidelijk toen hij zes dagen in pension was. Hij was reuze braaf geweest maar volgende keer wel graag met een zak eigen brokjes.

ani_kok

Gisteren kwam ik erachter dat de laatste brokjes in de trommel zaten en er voorraad moest worden gehaald. Dus stond ik vanmorgen om 9.00 uur in de Lidl.

Zoals altijd is het er druk. Ik zag in zeer korte tijd 7 microscopen verkopen die een USB- aansluiting had, kosten: € 45.00. de kopers zagen er niet echt wetenschappelijk uit, maar laten we het erop houden dat het biologen in de dop zijn.

Als je bij de Melk staat is het rechtdoor naar de hondenbrokken en passeer je de diepvriezers met lekker dingen. Ik lep langs de viszijde en zag.. zag ik het goed?? Haringen! Nee, geen nieuwe haring maar vier haringen in een doosje, diep gevroren.

gebakken_haring2

Ik moest dus even lezen wat er op het doosje stond. Haringen om te bakken of te bereiden in de oven. Dat kon geen miskoop worden!

Vanavond een lichte maaltijd gemaakt van een ratatouille van groenten, aardappelsalade en voor ieder twee haringen. Ouderwets zou mijn moeder roepen! Wie eet er nu nog gebakken haring!! En heel je huis stinkt erna!!

Nou ma, daar is een mouw aan te passen, de buitenkeuken!! De diepgevroren haringen heel rustig laten ontdooien, daarna op keukenpapier laten rusten.

Mijn ´´gasje´´´buiten gezet en mijn gietijzeren koekenpan erop geplaatst. Intussen een zure saus gemaakt over de al dente gekookte groentemix van wortel, prei, ui, bleekselderij, broccoli en erwtjes.

garfield-kok_gif

Vier broodjes afgebakken en aardappelsalade gemaakt.

Het gasje aangestoken en de pan goed heel laten worden, olie erin, distelolie meegebracht uit Duitsland. De haringen droog gedept en gezouten en van peper voorzien. Daarna de huidzijde bestoven met meel. Toen gleden de haringen in de hete olie!! De huidzijde beneden. Na drie minuten kon ik de filets zo omdraaien en de huid zag er PRACHTIG UIT! Mooi bruin en knapperig!!!

Het omdraaien was geen enkel probleem, dus nog heel even op de vleeszijde, half minuutje!

p009_1_02

Wat een smaak, wat een traktatie.

Na dit feestmaal nog een stukje brood met kaas uit de Vogezen en een extra krachtige dubbele espresso achterop.

Wat kan eenvoudig toch goed zijn!

Theo.

Reacties

Jeanneke zei…
Ha Strik!
Je verdient een gouden strik, nu ook in je schort :>)
Je kookkunsten zijn ongeëvenaard, je schrijfsels erover om te likkebaarden.
Eenvoud is het kenmerk van het ware, dat blijkt maar weer eens.

Veel lieve groetjes uit Dokkum.
Jeanneke.

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''