Wonderdoosje

De Wolphaertsbocht is een drukke straat, een levendige straat. Zowel overdag als 's nachts is er altijd wat te doen. Overdag de auto's en voorbijgangers hetzij lopend of op de fiets, pakketdiensten, vrachtwagentjes en ga zo maar door. 'S nachts evenwel is het ook een komen en gaan van mensen. Als ik eens een nachtje moeite heb om de slaap te vatten klim ik uit bed, ja 'klim' want we hebben het bed van mijn grootouders, dus hoog en smal. Geen meelij, we liggen comfortabel. Maar als ik dus de slaap niet kan vatten ga ik naar de muziekkamer en zet mij in de stoel voor het raam. net vorige bewoonster mevrouw Visser, zalige gedachtenis. Ze stond erom bekend dat ze zich terug trok met borduurwerk en zich boven voor het raam posteerde bijgestaan door een spionnetje en het volledige gebruik van de erker. Dat verschaft uitzicht van huisnummer 35 link tot aan de Dorpsweg rechts. Het is het begin van de buurtwacht geweest.
We hebben als overbuurman Het Paviljoentje waar we nooit iets van horen en bij onze Turkse buurman cafe Gurbet. is het vaak erg druk en de gasten staan, weer of geen weer, buiten om een sigaretje te paffen. Je kunt altijd zien hoe druk het er is aan de achtergebleven peuken. Het is droge rommel en met een bezem is het binnen no time opgeveegd.


Een slechte gewoonte dat roken, zou mijn grootmoeder zeggen, een blik op mijn grootvader werpend. Ze heeft  haar hele leven erover gemopperd maar mijn grootvader pakte zijn doosje en fabriceerde een rokertje. Voor ons kleinkinderen was het een magisch doosje. Hij pakte eerste een vloeitje, likte  eraan, opende het doosje en bekleedde een zijde met dat natte papiertje. Vervolgens zat er in dat doosje tabak en heel rustig propte hij de tabak in de holte van het doosje waar het vloeitje zat. Na enig zorgvuldig proppen en duwen, want er moest ook niet te veel tabak in gaan, dat was 'te schaailijk'(te duur). Met zorg en vlijt en vol aandacht bereidde hij de finale voor van zijn toverkunst. Met een klap ging het doosje dicht en lag er een sigaret boven op het doosje. Philip Morris in het klein. Na zijn dood heeft het doosje nog vele jaren ongebruikt in de la van het dressoir gelegen.

Vanmiddag zag ik op de Aliexpress dat die doosjes nog gemaakt wordt. Voor een klein bedrag kun je het aanschaffen. of er nog behoefte aan is weet ik niet. We weten ook hoe slecht roken is voor jezelf en anderen. De bezoekers van Gurbet nemen ondertussen nog een trekje.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''