Een wat?!


Deze week hebben we van allerlei programma's over LHBTI op de tv met als afsluiter en hoogtepunt de Amsterdam canalparade. Tjonge wat staan we in het middelpunt van de belangstelling. Iedereen is ineens LHBTI minded en kent wel iemand die ''zo'' is en gaat er toch zo gezellig mee om! Het zijn zulke geschikte luitjes, jullie kennen die vast ook wel?! Ja, nee, die met dat lange haar, och jawel ze zijn er ook altijd en altijd zo gezellie bellie!! Ik kijk mijn man dan zeer hoopvol aan en spreek dan de gevleugelde woorden; ooo, nee natuurlijk, die uit het Grote Homoboek bladzijde 341!!!!! Ja, nee die kennen we! Dacht even aan die knappe jongen van bladzijde 712 met dat smoezelige  ezelsoor aan de bladzijde.  De reactie is superleuk,  er ontstaat enigzins verwarring , en zolang wij ons gezicht in de plooi houden denken ze dat het Grote Homoboek bestaat, vanaf  nu dus het Grote LHBTI Boek( een soort Guinnis Book of Records maar dan anders).

Dat het een boek is getuigd al van onze ouderom, we zijn toch wel wandelende graftakken dat in boekvorm te raadplegen, tegenwoordig is het een www. com of een app waar je in een flits de juiste LHBTI opzoekt, inclusief telefoonnummer en lievelingseten .
Het is verbazingwekkend als je ziet hoe de jeugd tegenwoordig uit de kast komt. Niet alleen hoe maar vooral zo zelfbewust. Deze week was er een serie programma's over hoe jongeren uit de kast kwamen en het hun ouders vertelden. Schokkend was het en hartverscheurend als zo'n puber de deur werd gewezen en ieder bestaansrecht volgens papa en/of mama verloor, hartverwarmend  en liefdevol de ouders die hun kind omhelsde en kusden en zeiden dat er geen steek veranderde nu ze het wisten.
Heel herkenbaar ook. Ik heb het ook mijn ouders moeten vertellen en je bent zenuwachtig over hoe hun reactie zou zijn. Het was te vergelijken met een blikseminslag, er volgde geen brand, hoogstens was er wat rook en die was snel opgetrokken. Na drie dagen was er niets meer aan mijn ouders te merken en ging het leven weer gewoon verder. Een leuk en gezellig leven, ik had schatten van ouders.
Maar nu even naar het punt waar het mij om te doen is: LHBTI . Moet je nu tegen iedereen zeggen dat je LHBTI bent? Moet je er ook een letter bij zeggen door welke jij vertegenwoordigd wordt? Of door meerdere letters? ''Vroeger was je gewoon homo, nicht of pot, nu LHBTI ! Nee, het is er niet eenvoudiger op geworden. Ik voel me een beetje L vH BTI: lesbisch verwardeHomo bi-sexueel transgender intersekse. Noem me maar gewoon Theo of de strik.

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''