boeken


Het is voor mij een bron van inspiratie en bijzondere ontdekkingen . Het geeft rust ,leidt af , brengt je op nieuwe ideeën, het verpletterd, verbaasd , en doet je soms huiveren:
een kookboek 

In de loop der jaren heb ik heel wat boeken in de hand gehad, bekeken ,besnuffeld of er soms een bende van gemaakt. Ik vind nu nog wel eens krenten of heb een bladzijde met een chcoladeveeg in mijn boeken . Ze zijn me ook allemaal even dierbaar. Van het kleinste tot het aller zwaarste boek. Het is begonnen uit interesse in wat er gebeurt bij het koken,bakken of stomen van een produkt. Wat gebeurt er met de suikers, de vitamines en waardoor ontstaan verbindingen die perfect zijn in onze voeding. Het is zalig om voor het slapen gaan een boodschappenlijstje te maken voor een heerlijk dessert. Ik lig soms te watertanden als ik een recept lees. 
Het zijn ook zoveel boeken geworden dat ze niet meer in de kast kunnen op de muziekkamer maar dat er ook een deel zijn verhuisd naar het souterrain.

Het vergt meer van mij want ik moet niet alleen zoeken naar een boek maar moet dat zoeken nu ook verdelen over twee etages. Gelukkig is de H. Antonius, zelf schijnbaar ook een kookgek, altijd bereid mij in het oor te fluisteren waar ik het een en ander kan terug vinden. Hij is niet allen goed in Italiaanse gerechten ook de Franse en Duitse boeken weet hij feilloos te vinden. Er is ook een boeken over ingewanden en boeken in het Japans en Chinees en hoe hij het flikt weet ik niet, maar ik kan naar een kast lopen en het betreffende boek feilloos voor den dag toveren .
Boeken kosten ook bijna niets meer. Waar ik vroeger nog 20, 30 of zelf 70 euro uitgaf voor een boek betaal ik er tegenwoordig zo'n 1 a 1,5 euro voor, Bij De KRINGLOOP .
Daar loop ik zo nu en dan eens binnen en kom er met prachtige juweeltjes van kookboeken naar buiten. Kosten: 5 euro voor 4-5 boeken. Ze prijzen ze, en  na een maand gaat er 40%van de prijs af, en staan ze nog langer dan  is het bijna oud papierprijs. Niet alleen bij de Piekfijn hier in de stad maar overal. Boeken worden niet meer gebruikt. mensen vertellen me dat ze via het internet recepten zoeken en dat dat veel handiger is. Een mapje met kopieën is het huidige kookboek van de familie. De familie, want pa kookt tegenwoordig ook ! Jaha, hij surft door de internetpagina' s , plundert de markt, rent door de supermarkt en nestelt zich daarna in de keuken omringt door al zijn buit. Hij prakt en suddert, klopt en pureerrd dat het een lieve lust is. En niemand mag in de keuken komen. Nee, verrassing ! En dat is het dan ook. Zijn man/vrouw , kimderen, kleinkinderen kennen de keuken niet meer terug! 

EEN GROTE PUINZOOI .
Van boven tot onder ,kamerbreed, plafond dito, onder de spatten en vetvlekken , van alles op de vloer, een overvolle vuilnisbak, een gootsteen vol gestapeld met afwas en in een hoekje de pannen die niet aan konden branden. Vanwege de speciale laag. Jawel dus, een zwarte bakselvlek! Dat is het bewijs dat vader op zijn vrije zaterdag wonderen verricht, dingen doet die je nooit meer zult vergeten . Zo haal je jaren nadien een kookboek uit de kast al waar nog een half ons lever zit tussen de voorgerechtensectie.
Het is daarom erg leuk als je van ouderen een boekje of schriftje krijgt dat een mensenleven of zelfs meerdere ,in de familie is geweest maar nu dreigt te worden weggegooid omdat niemand er iets mee doet.
Sinds kort hebben we een biebje voor ons huis staan, daar kunnen mensen hun boeken brengen en afstaan voor adoptie door een andere voorbijganger. Het loopt als een tierelier. Ook ik ben blij met dat biebje want door de jaren heen heb ik toch wel wat dubbele. die gaan nu, gedoseerd het biebje en vinden hopelijk weer een goed tehuis waar ze weer worden uitgeplozen en er de meest verrukkelijke gerechten op tafel komen. Wat ik al aan het begin zei: een boek! Is zo gek nog niet!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''