even voorstellen: de cantorij.


Goedemorgen!!



Mag ik jullie even voorstellen: de cantorij (helaas niet allemaal)! Sinds januari van dit jaar ben ik begonnen als (proef)cantor. Ja, eerst eens even op proef om te kijken of het iets kon worden tussen ons. Ik had de afspraak dat ik tot en met eerste paasdag op proef zou zijn. Daarna zouden kerkrentmeesters, cantorij en ik zelf ons beraden over de toekomst.


Na de eerste repetitie, die altijd toch wat gespannen is, vond ik het een leuke groep en niet te vergeten goede stemmen!
De tijd die volgde was iedere dinsdag een feestje. Een goede opkomst, volop inzet, en een hartelijke ontvangst maakte de keuze voor mij niet moeilijk. Gelukkig bleek dit ook wederzijds te zijn en afgelopen mei is er met het college van kerkrentmeesters een freelance overeenkomst getekend en mag ik mij cantor van de Protestantse cantorij Woensdrecht noemen. Er is een goede samenwerking met de commissie eredienst. De diensten waarbij de cantorij betrokken is, is er vooraf een goed overleg tussen dominee, commissie en cantor over de inbreng van de cantorij. Zo kan iedereen zijn wensen naar voren brengen en ontstaat er een evenwichtige dienst waarbij je ‘de gemeentegeest’ zoveel mogelijk tot zijn recht laat komen.


Met Pinksteren is er bijvoorbeeld gekozen voor gezang 238, niet een van de makkelijkste. Door de cantorij is het voor de gemeente net iets makkelijker om mee te zingen.
Op 14 augustus beginnen de repetities weer, en de eerste dienst waarbij de cantorij betrokken is volgt op 2 september, startzondag.


je kunt ook op de website van de PKN Woensdrecht kijken: http://www.pkgw.nl/


groeten!!!


Theo

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''