Nog twee dagen Rome!

Maandag de 24e november, wasdag.

Vanmorgen ging om 8.15 uur de wekker en we hadden beiden geen zin om eruit te springen en onze warme voeten op de koude marmeren vloer te zette. Nog even wat nagedommeld en toen onder de douche. Gisterochtend was het erg druk aan het ontbijt maar vanmorgen was er geen hond,\we waren de enige.
Lekkere broodjes en goede koffie maakte een mooie begin van de nieuwe dag. Echt omlijnde plannen hadden we niet dus hobbelde ik achter Adrie het hotel uit op weg naar de tram. Na een paar haltes overgestapt op de echte metro en gingen we op weg naar de Spaanse trappen. Onderweg kwam ik een halte tegen waar de Via Veneto aan lag, de straat waar een bekende boekwinkel zat. Nou Adrie niets te dol, dus bij het uitstappen eerst naar de Via Veneto 42 en vandaar uit, bergaf naar de Spaanse trappen. Zoals altijd is het daar druk en afgepakt met toeristen die elkaar verdringen voor de mooiste plekjes om foto’s te maken. Natuurlijk hebben wij ook een paar prentjes geschoten want op dat moment brak de zon door en was het Rome op zijn mooist. Heerlijk weer en een mooi gedeelte van Rome. Veel winkeltjes gekeken. Als je een ruimte van twee bij drie meter hebt en het geld om er 20 jurken in te hangen heb je een boetiek! Klanten binnen zien te krijgen is een tweede, je brood verdienen onmogelijk.

Na een tijdje kwamen we uitgelopen bij Mel Bookstore, de Romeinse ''de Slegte''. Daar rondgeneusd en twee boeken, een Italiaans en een Engelstalig kookboek op de kop getikt. De boeken zijn gewoon geprijsd maar op dezelfde sticker wordt de korting van 50% verwerkt, er kan geen misverstand over komen.
Op de bovenste etage hadden ze een cafetaria waar je voor een euro een heerlijke kop koffie kon kopen en even uit kon rusten. Op weg naar de bus ook even langs de Maria Magorre, een indrukwekkende kerk. Beneden in de crypte zagen wee een mevrouw in devote houding, handjes gevouwen en blik omhoog gericht met de rug naar het aller Heiligste zitten( ze keek in onze richting). Wij zeiden tegen elkaar dat ze verkeerd om zat maar plots flitste de lichten, keek de dames lachend naar boven en beklom de trap naar boven. De devote houding was voor de familie thuis, voor altijd vast gelegd op de gevoelige plaat( kijk hier zit trees te bidden).
Bij de bushalte was het weer een drukte van jewelste en ook het verkeer is een heksenketel. We besluiten om vandaag eens langs de buurtsuper te gaan en daar de lunch in te slaan om die in ons hotel op te eten.
Heerlijke verse broodjes, geitenkaas en varkensgebraad en een glaasje bier, afgemaakt met een kopje koffie. Smaakte goddelijk!
Inmiddels is het gaar regenen, en flink ook. We wachten de bui dus eerst eens even af en laten het eten zakken. Straks gaan we bijtijds op pad om een van de thuis uitgezochte restaurants op te zoeken.

Zoals we van plan waren zijn we tijdig de deur uit gegaan, op weg naar Trastevere. Toen we het hotel uit liepen viel ons op dat het vreselijk druk was op straat, zelfs voor het hotel stonden ze in file. De oversteek naar de bushalte was een ware overlevingstocht. Er kwam een OVERVOLLE bus 3 aan waar we niet meer in konden, maar gelukkig zat er een iets minder drukke bus achter. Bij de tweede halte stapten er wat mensen uit waardoor we konden gaan zitten. Over de volgende 500 meter hebben we een dik kwartier gedaan! File, file, file. Toen we eindelijk de bottelnek door waren kon de bus wat doorrijden.
In Trastevere aangekomen gingen we op zoek naar het adres van het restaurant dat we wilden reserveren voor woensdagavond. Na wat ronddwalen vonden we wel de kerk van de H. Cecilia waar we nog wat foto’s hebben gemaakt. Toen weer verder zoeken maar we vonden het niet, nou is in het donker zoeken toch lastig. We vonden wel een Indiaas restaurant waar een hele groep Indiërs zat te eten. Een heerlijk menu met bijpassend wijntje werd ons geserveerd voor een erg schappelijke prijs. Toen we buitel kwamen toch nog even rondgekeken maar niet de goed straat gevonden. Na op een ander adres nog koffie te hebben gedronken keerden we huiswaarts. Ter hoogte van de St Jan van Lateranen moest ik natuurlijk weer vreselijk plassen maar er waren voldoende bossages om dat in alle rust te kunnen doen.
Het verkeer was inmiddels wat tot bedaren gekomen en de busreis verliep vlot.
Ook het weer was weer ten goede gekeerd, had het ’s middags nog flink geregend, de avond was weer droog en redelijk zacht.

Dinsdag, 25 november 2008

Vannacht lekker en droomloos geslapen zodat ik ook uitgerust weer wakker werd. Het ontbijt was erg rustig het aantal gasten is duidelijk even terug gelopen.
Na het ontbijt de jassen aangetrokken en de hoed op om de stad weer in te trekken. Met bus 3 deze keer eens de ANDERE kant op. Het eerste waar we tegenaan liepen was de St Laurentius buiten de muren. Een van de eerste roomse kerken. Het voorportaal was omgeven door een zeepgeur. Zijne Heiligheid Benedictus de 16e heeft de 30e november een bezoekje gepland aan deze kerk. Plavuizen geschrobt, monumenten afgespoten, spots gerepareerd, muren afgeschuierd en nog vele van deze karweitjes werden er op dat moment uitgevoerd. Alsof de paus met zijn vinger langs de muur zal gaan om te kijken of het stoffig is.

Buitengekomen dachten we er even over om het erachter gelegen kerkhof te bezoeken maar daar moest een flinke klim voor gemaakt worden. Nou, dat doen we dan maar eens een keertje niet, we nemen de bus naar St Jan van Latheranen om dar naar COIN te gaan, wat er vanuit de bus uitziet als een warenhuis. Eerst bezoeken we de ernaast gelegen markt. Allemaal kraampjes met hetzelfde. Kleding, sieraden, tassen, lederwaren en schoenen. Er wordt veel gepraat, gevoeld en weinig verkocht.
Coin is inderdaad een warenhuisachtige winkel met zelfs een kerstafdeling waar de marge op de goederen nog erg goed is! DUUR! Kerstkaarten zien we er maar drie, de Romeinen blijken liever hun buik te spekken dan dat ze het uitgeven aan kaarten en postzegels. We slenteren de wijk in en lopen door een aardig winkelgebied. Nemen weer een bus en stappen uit bij een boeken/cd winkel. We neuzen war rond en drinken hier een heerlijke bak koffie.
Het loopt alweer tegen enen en we besluiten om toch maar weer eens richting Trastevere te gaan om het restaurant te vinden. Ook nu komen we Cecilia tegen en geen restaurant. Als we in de straat van het indiaas restaurant lopen blijken we al verschillende keren LANGS het eethuis te zijn gekuierd!
Ze zijn open dus wij gelijk naar binnen om te reserveren en om te lunchen.
Een pasta met geitenvlees en lamskoteletjes met spinazie. Voor de verandering een dessert van chocoladetaart( erg veel pure chocolade!) en koffie toe.

Voldaan weer op ons hotel aan. Voor vanavond hebben we bij een restaurant in de buurt besproken, daar was het afgelopen zaterdag ook er goed. Nog even bij de Spar een potje Nescafe gehaald en toen naar de kamer. Wat is het dan weer lekker als je even je schoenen uit kunt.
Het restaurant twee straten verder is ook vanavond weer topdruk. Als we binnenkomen lijkt het allemaal mee te vallen en vragen we ons af waarom reserveren gewenst is, maar een uurtje later is het er net zo druk als op zaterdag.
Wij krijgen hetzelfde tafeltje als de eerste keer. Dit keer gaan we voor een primo van gefrituurde groenten, groente waar rol en gehaktballetjes. Net als vorige keer bestellen we maar een voorgerecht voor beiden, de porties zijn hier behoorlijk groot. Als hoofdgerecht hebben we beiden buffelina. Stoofvlees van buffel(in). Het smaakt goed maar is erg stevig, wij concluderen dus dat we een oude melkbuffel zitten te verorberen. Maar het smaakt! Een salade misto zorgt voor de groene kleur. Stel je niet te veel voor met ‘’misto’’ hoor, niets mysterieus eerder gewoon basic sla in drie soorten en tomaat, komkommer. Wel dragen ze een heel flessenrek met olie, azijn en balsamico aan.
We hebben lekker gegeten maar besluiten deze keer ook maar eens een keuze uit de dolce keuken te maken. Semi fredo en een met dessertwijn en mascarpone gemaakte vla. Afgesloten met koffie en koekjes. Deze keer eens een dubbele espresso genomen waar je de haren op je borst van krullen, sterk spul zeg!
We maken een ommetje en zijn rond elven thuis. Het weer is zacht en aangenaam.