Van zaadje tot olijfboom….

_medium__gfx__Granaatappelbomen_Olijf-0149

Van zaadje tot olijfboom, zou ik dat nog meemaken??

Ik vind het erg leuk om alles wat eetbaar is en een pit/ zaadjes bevat, uit te zaaien en te zien wat er van komt. Al diverse keren kom je tot verrassende resultaten.

Sinds vijftien (15!!) jaar staat er een boom (zo’n 1.90 mtr.) op het terras die gegroeid is uit een pit die ik uit Turkije heb meegenomen. We kregen na het eten een schaaltje verse vruchten waaronder ook een soort harde pruim. Pit schoon gesabbeld en in mijn zak gestoken.

terrasana-pruimen-dagen-zpit-12-x-250-gr

Nu had ik nog een zakje liggen met zaadjes voor een heuse olijfboom. De gebruiksaanwijzing staat gelukkig achterop het zakje en begint met het vermengen van vochtig geel/ witzand en meng ook de zaadjes erdoor. Zet het geheel 2 maanden in de koelkast en draai de zaadjes regelmatig, maar doe dit voorzichtig. Na twee maanden kun je tot zaaien overgaan. Bij het bereiken van het tweeblaadjesstadium, uitplanten. En dan vertroetelen, tegen praten, mesten, water geven, en heeeeeel veel geluk zal het boompje na 5 jaar vrucht dragen.

350px-olijven

In januari 2011 zal ik een begin maken met dit project, ik houd jullie op de hoogte!

olijfboom

fijn weekend!

Theo.a_singing

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''