RET


We wonen heerlijk centraal tussen twee tramhaltes in en 250 meter van een directe bus naar de stad of Zuidplein. Ideaal, zo ideaal dat we nog amper autorijden. Die staat in de wijkgarage en  dat bevalt prima. hij is van de straat en staat veilig. Donderdag komt hij eruit en ga ik naar Brabant om repetitie te geven. Vrijdagmorgen doe ik de verder wegliggende boodschappen en mijn laatste stop is de garage en zet hem weer op zijn plek.  van de week ging de telefoon, garage Waalbos! een heel jovele, veel te jovele meneer aan de andere kant van de lijn informeerde naar gezondheid en natuurlijk de tevredenheid van de wagen die wij rijden. Ja, dat hoorde bhi veel, tevreden rijders!!! Dat hoorden ze graag, maar........... Er begonnen bellen te rinkelen en lichten te flitsen want als een autoverkoper maar zegt gaat er iets komen.
Een heel verhaal over de gewildhied van bepaalde auto's, levensduur, voorraden en afzetmogelijkheden en nog een handje zake die ik in ogenschouw moet nemen. Ik onderbak hem met de vraag of hij wellicht een lijstje had van mensen die interesse hebben in de door mij gereden model auto? Hij viel stil, net als sommige auto's. Maar startte weer snel op en probeerde mij op andere gedachte te brengen. Hij kon wel  heel interessante zaken bieden ook al was de wens om in te ruilen nog lang niet in zicht.  Hoe  het gesprek af liep kunt u afleiden uit het feit dat hij teleurgesteld klonk en lang niet zo joviaal klonk toen de verbinding verbroken werd.

Dat gezeur heb je niet mt de RET. Die blijven gewoon hun rondje rijden en je snel en prettig naar je reisdoel transporteren.  Op de tram waakt een conducteur/ triice voor een aanspreekpunt en voor de nodige controle van het in checken. Ook oog voor mensen die wat slechter ut de voeten kunnen en vreemdelingen die een vraag hebben. Het valt mij op dat ze altijd zo goed bij de moed zijn? Opgewekt  helpen ze een niet willig cliĆ«nt aan een kaartje , helpen ze een jonge moeder uitstappen met de kinderwagen of bemiddelen ze in een geschilletje tussen reizigers. Het geeft een veilig gevoel.

Laatst vertelde een conducteur het vilgende verhaal: hij had dienst in een erg drukke tram en deed zijn best ieder een aan een kaartje te helpen maar dat scheen hem niet te lukken , de zwartrijders hadden dit in de gaten en profiteerden er flink van.
plot klonk uit de  luidspreker: er is een controle team onderweg en zal als eerste deze tram controleren! Er ontstond onrust en zodra de tram stopte verlieten zo'n 25 man de tram  en haalde opgelucht adem. De deuren sloten zich en er klonk door de luidspreker: zo, die zijn we kwijt.
Door  dit grappige verhaal vergat ik uit te stappen op de Dorpsstraat, maar geen nood, de Frans Bekkerstraat is net zo ver lopen to de voordeur.
De RET is zo gek nog niet!!!!!

Reacties

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''