Spekkoekbrood uit de machine



Al jaren ben ik in het bezit van een broodbakmachine.
Járen geleden heb ik mijn eerst gespaard met punten die wij kregen bij de inkoop van horlogebatterijen. Vier programma’s, en bakken dat het apparaat deed! Heerlijke broodjes bakte ik er mee.

Na jaren trouwe dienst begon het bakblik te slijten en bleek dat de aanschaf van een bakblik net zo duur, nou bijna net zo duur, was als de aanschaf van een nieuwe bij: de Aldi.
Een heel onbekend merk maar het proberen waard. De programma’s waren intussen uitgebreid tot tien, zelfs jam koken hoort tot de mogelijkheid.
Ik bak er nu al weer dit twee jaar mee en ben uiterst tevreden over mijn bakmachine.
Vandaag haal ik hem weer voor de dag om er een spekkoekbrood mee te bakken. Spekkoekbrood??? Ja, spekkoekbrood.
Eigenlijk een gewoon brood maar daarbij enkele grammen spekkoekkruiden uit de toko toegevoegd. Voor het weekend is dat een lekker hapje bij het ontbijt.
En wat dacht je van de geur??!! Over een paar uurtjes geurt het hele huis naar brood/spekkoek. Ik krijg nu al trek!


Voor de mensen die bij spekkoek aan brood met speklappen moeten denken wil ik even vertellen dat het een Indische lekkernij is die erg veel tijd vergt om te maken. Een (pannenkoekachtige) cake die gebakken wordt uit twee kleuren deeg die laagje voor laagje gebakken wordt.

Ik had een lieve vriendin (Inge †) die een paar keer per jaar een dagje de keuken in trok om twee van die koeken te bakken. Een voor haar zelf en eentje voor mij.

Als je geen broodbakmachine hebt kun je het ook gewoon met de hand kneden en afbakken in de oven.

Voor de geoefende bakker is het ook mogelijk hun eigen pc te bakken.

Fijn weekend allemaal!

Populaire posts van deze blog

smikkelen en smullen hatsekidee

Verse wafels uit schudfles

Vertaling ''the long day closes''